Alt om aksel og hylse

Dagens fritidsbåter utrustes med alt fra utenbordsmotorer til IPS, hekkaggregat og vannjet. Men skrupropellen montert i enden av en strak aksel er fortsatt en svært vanlig fremdriftsteknologi. Akseldrift er enkelt i sin form, svært pålitelig og lett å vedlikeholde.

Publisert Sist oppdatert

Selv om det finnes mange typer drevløsninger på markedet, og pod-drevene (særlig Volvo Pentas IPS-system) etterhvert har blitt en mye anvendt teknologi på større båter, er akseldrift fortsatt en svært vanlig og pålitelig teknologi som overfører kreftene fra motoren til vannet. Slik har det vært siden overgangen fra skovler til propell. I all enkelhet overføres kreftene via en aksling gjennom et hylserør med en pakkboks som hindrer vann i å trenge inn i båten. Alt fra steinhardt edeltre til bronse har vært brukt som hylsemateriale. I dag er det gjerne et cutlesslager i et komposittmateriale som fikserer akselen i hylsa i «propell-enden» og en pakkboks av en eller annen form som fungerer som gjennomføring og holder vannet ute i den andre enden. 

Fleksibel løsning vanligst 

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER