utgave nr 9 1997

Test: Agder 8000 TC

Publisert Sist oppdatert

Test: Agder 8000 TC


Fornuftig familiebåt


En turbåt for en normal familie til under en halv million. Stort sett grei og ryddig innredning, og et fartspotensiale på godt over 20 knop. Agder 8000TC er et rimelig og fornuftig valg.

Tekst og foto: Hans Due

Jan Tore Olsen og Steinar Tveit har i fellesskap konstruert denne halvplaneren, og de har gjort en bra jobb. Vår testbåt var utstyrt med en 165 hk. Yanmar dieselmotor, noe som virket som et perfekt motorvalg.
Båten er myk og fin i sjøen. Halvplanerskroget reiser baugen lite på full fart, og båten marsjet greit i 1-meter høye sjøer. Retningsstabiliteten var utmerket, - vi kunne slippe rattet uten at båten stakk av. Vektfordelingen kunne kanskje perfeksjoneres ytterligere, for båten lå litt mot styrbord. På full fart og med full sving slipper roret litt og trekker luft. Dermed får man en svært stor svingradius i disse hastighetene. Båten var forøvrig tørr og fin.

Førerplass

Man har god sikt horisonten rundt fra førerplassen. Det er bra høyde på vindskjermen, slik at man ikke får ramma midt i synshøyden, og man sitter skjermet for vinden. To effektive vindusviskere på parallellarmer holder frontrutene rene i regn og sjøsprut.
Kartbordet er stort nok for båtsportkart. En liten instrumentkonsoll rommer kompass, tankmåler og logg/ekkolodd. I tillegg kommer motorinstrumentene til Yanmar, som dessverre er store og klumpete i den gamle utførelsen. Vi håper Yanmar standardiserer de nye instrumentene som flushmonteres, og at den tikkende timetelleren ender på skraphaugen en gang for alle. Forøvrig kunne instrumentpanelet gjerne vært skrådd noe mer for bedre oversikt over motorfunksjonene når man sitter og kjører.
Bryterpanelet er praktisk plassert, men gass/gearkontrollen er for langt fram. For å få skikkelig plass til bena når man kjører, må førersetet skyves i bakre stilling. Forøvrig det eneste sted hvor det ble låst i stilling på vår testbåt, men dette er bare en justeringssak. Fotplaten er litt for kort for dobbeltsetet, men for føreren er det ok også å stå og kjøre.
Det er ingen defroster, noe vi nok en gang mener bør være standard. Dessuten burde konsollen vært mattet ned, for den gir sjenerende refleks i frontruten i sterkt sollys.

Uteplass

Det sosiale sentrum i godvær, er utvilsomt L-sofaen ved akterlugaren. Her er plass til 5-6 personer som har fin oversikt ut av båten. Et foldebord med glassholdere passer godt inn. På taket av akterlugaren er det solsengplass for en person.
Under kjøring er det plass til to personer pluss føreren i fartsretningen. Under fotbrettet ved fører og passasjerplass er det stuerom. Under førerplassen skuff til skaffetøy og et grunt skap med tre hyller pluss kjøleskap som vender akterover.
Stuerom er det også under den langsgående delen av L-sofaen. Her er også gassbeholderen til kokeapparatet plassert. Under stuerommet er det adkomst til varmtvannstanken. Også under dørken foran motorrommet er det et stort stuerom samt et noe mindre under dørken aktenfor førerstolen. Her finner man også drivstofftankene. I borde under dollbordet er det et skap der varmeapparatet og landstrømskobling befinner seg.
Dørken er i teaklaminert kryssfiner. Over uteplassen er en targabøyle med full ståhøyde under. I bøylen er det innlagt lys, lanterner og antennefester.

Bysse

Under passasjersetet er det montert et trebluss gasskokeapparat. Et praktisk kokeapparat for båt, men dessverre er det litt lavt montert, slik at det blir noe ubekvemt og lite ergonomisk for ryggen til båtkokken. Aktenfor kokeapparatet er det en rund stålvask med kaldt og varmt vann og med marinearmatur av noenlunde grei kvalitet. Kanskje litt i spinkleste laget.
Over vasken er det en lem som er hengslet slik at den kan slås ut akterover og gir bra avsettingsplass. Under vasken og kokeapparatet er det et skap med to hyller og tre skuffer, hvorav den ene er delt inn for oppbevaring av skaffetøy.

Salong

Salongen under fordekket har den tradisjonelle U-sofaen med nedfellbart bord som gir en dobbeltkøye. Under U-sofaen er det stuerom. Langsmed skrogsiden er det hyller,
og i tak og skrogsider er det skaipolstring som er lett å holde ren. På dørken er det tepper.
Dagslys kommer inn gjennom to langsmale vinduer i dekksoverbygget, samt en takluke som er korrekt hengslet i forkant. Når kveldsmørket senker seg, besørger to taklamper belysningen.
Ved oppgangen til uteplassen er det et dypt skap med tre hyller og et barskap på toppen. Her er det også plass til reise-TV’en. En totalt sett grei løsning av salongen.

Toalett

Toalettrommet er litt i trangeste laget, og det er ikke full ståhøyde. På skottet mot salongen er det et stort speil. En plastvask med kaldt og varmt vann gjør at man kan utføre morgentoalettet noenlunde uhindret. Under vasken er det et skap med to hyller. I borde er det dessuten hyller under dollbordet, og et lite, åpent skap ved siden av doen som er av merket RM (Raske & Meyde).
Dagslys kommer inn gjennom et lite vindu, som også er eneste ventilasjonsmulighet. Ingen elektrisk utsugingsvifte. Eneste kunstige belysning er en taklampe.
På skottet mot dashbordet er et stort skap som gir adkomst til koblinger og styring. Her er dessuten sikringstavlen. Greit å komme til og utføre service på det elektriske herfra, men gass og gearwirene som går rett gjennom skapet, ut i toalettrommet og forsvinner inn under dollbordet igjen, kunne med fordel vært omorganisert. Det virker litt uprofesjonelt med disse wirene her.

Akterlugar

En dobbeltkøye på 1,5 x 2 meter gir albuerom for de som skal sove her. Nedgangen til akterlugaren er trang. Litt trangt er det også i fotenden av køya der takhøyden gjerne kunne vært noen centimeter større, men køya er generelt god å ligge i.
Tak og skrogsider er polstret med skai. I taket er det en lampe, pluss en leselampett ved køyehodet. Et lite skap og en hylle gir plass for småting. I tillegg er det et smalt, dypt stuerom mellom køya og oppgangen til uteplassen. Ventilasjon får man enten gjennom oppgangen til uteplassen, eller gjennom to vinduer i skrogsidene.
Under køya er batteribanken, styringen og septiktanken.

Motor/teknisk

Motoren har man noenlunde grei adkomst til, men det er fem -seks lemmer som skal fjernes før hele herligheten er avduket. Alle slanger og kabler er skikkelig oppklamret, og alle skroggjennomføringer er utstyrt med doble slangeklemmer.
Batteribanken på 3 x 115 Ah. batterier er tilstrekkelig for en hyggelig ferietur uten at man må spare på strømforbruket. Men ladespenningen på bare 13,7 volt var alt for lav. Her er ingen spenningsregulator til å måle spenningen på batteripolene, og når kabelstrekket fra dynamoen er såpass langt, må det bli galt. Yanmar har en egen spenningsregulator, YA-12 til kr. 1.292,- i veiledende utsalgspris. Produsenten bør montere denne som standard.

Dekk

Man beveger seg sikkert fra for til akter, men vi savnet en bøyle å holde seg fast i på toppen av vindskjermen når kalesjen er slått opp. Dollbordet er tilstrekkelig bredt, og det er skikkelig antisklimønster på alle tråflater. Litt plundrete å komme ned på badeplattformen akterut. Pulpiten starter ved targabøyle og går helt fram til åpningen ved nebbet forut. Kryssholt er montert både akterut, midtskips og forut.

Konklusjon

En fin feriebåt for familien. Gode sjøegenskaper, lett å manøvrere. Litt trangt her og der og små skjønnhetsfeil. Alt for lav ladespenning på batteriene.

Fart/støy

Farten er radarmålt med en mann ombord og ca. halv tank med drivstoff. Støyen er målt ved førerplass, og har fullt ut godkjente verdier. Motoren er en firesylindret,165 hk. Yanmar med modellbetegnelsen 4 LH-DET.


Omdr.Fart i knopStøy i dbA
340023,681,3
300019,680,7
260015,076,9
220011,673,1
18008,470,0
14007,369,9
10005,264,2
850(tomg)4,961,8

Data

Lengde:8.00 m.
Bredde:2,95 m.
Vekt:2.500 kg.
Dypg:0,80 m.
Drivstoff:200 lt.
Ferskvann:170 lt.
Septik:70 lt.
Batteri:3 x 115 Ah.
Pris:Kr. 491.000,- m/ 165 hk. Yanmar
Produsent:Nor Sea Boat AS, Industriveien 3, 4800 Arendal. Tlf: 37 09 84 13