Artikkelen inneholder annonselenker

SEPTIK: Til sommeren kan det bli påbudt med septiksystem i båter på Østlandet. En del eldre båter installere septiktank. Se våre tips.

Slik ordner du septiktank i båten

Snart må alle bobåter i Oslofjorden inn til tømmestasjon. Det vil kreve ombygging av septiksystemet i et stort antall eldre bobåter. Her får du råd og tips til ombygging og kjøp av deler.

Fra 1. juli i år kan det bli ulovlig å tømme septiktanken i Oslofjorden. Det er Miljødirektoratet og Sjøfartsdirektoratet som sammen har kommet frem til at forbud mot tømming av kloakk i fjorden er en god idé. Den er foreslått innført 1. juli, altså midt i feriesesongen, men det skal sies at det planlegges en viss innfasing og noen båter slipper kanskje unna.

Ombyggingen kan du selvsagt gjøre selv, om du er fingernem og full av selvtillit, men hvor vellykket en slik operasjon blir, er helt avhengig av forholdene i din båt og dine ferdigheter. Båtmagasinet har tidligere skrevet at det kan være er en enkel operasjon, og deler av denne teksten er hentet fra en Gjør-Det-Selv-sak som vi har skrevet tidligere.

Septiktank og tilbehør kan du kjøpe her

PRINSIPPET: Den Svenska Kryssarklubben la ut en enkel skisse på hvordan septik-løsningen måtte se ut i båten etter at tømmeforbudet i den svenske skjærgården kom i 2015.

Du skal ha rimelig god kunnskap og være nokså handyman for å få det til. Det er jo også helt avhengig av hva slags båt du har, og hvor mye tumleplass du har under dørken. Som regel er det trangt.

Du skal ha god dimensjon på luft både inn og ut av tanken. Suger du ut septik fra en tank som har for liten diameter på luftingen ka2n man risikere at tanken imploderer, trekker seg sammen, altså det motsatte av å eksplodere. Trekker den seg sammen, kan den sprekke og kloakken flyter ut i bunnen av båten.

Tankmåler til septiktank kan du kjøpe her

Septik er tøffe saker som tærer på tank og slanger. En aluminiumstank har kanskje en levetid på 15 år, så bør den byttes.

Septikkpumpe kan du kjøpe her

Drittjobb med tilhørende utfordringer

Trond Holmøy bygde om septiksystemet i sin M/Y Beautiful Day - før familien dro på seilas langs svenskekysten. Han beskriver prosessen på sin blogg www.seilbaaten.com. Vi gjengir noen av utfordringene som møtte ham i hans båt. Du kan møte andre i din.

Septiktank kan du kjøpe her

Slangen fra sugestussen skulle kobles til en ledig stuss nederst på tanken. Det ville riktignok bli en litt krapp bøy på slangen, men ikke krappere enn at det fint skulle la seg gjøre.

Slange kan du kjøpe her

Et tips her er å kjøre drillen baklengs til hullsagen har gnagd seg gjennom gelcoaten. Det er riktignok ikke så effektivt, men du unngår å slå løs biter av gelcoat.

SKROGGJENNOMFØRINGEN: Har tas det hull til skroggjennomføringen. Kjør drillen baklengs til du er gjennom gelcoaten så slipper du å slå løs biter.

Et 51 millimeter hull åpenbarte seg i dollbordet og sugestussen ble satt på plass. Jeg hadde ikke tenkt på at en sugestuss er lang. Når jeg tok den raske beslutningen om at denne svingen skulle vi klare, så hadde jeg sett for meg at slangen skulle tres inn på sugestussen helt oppunder dollbordet, men denne gikk nesten helt ned til septiktanken.

Ikke en sjans i havet å få tredd på en slange og langt mindre lage knekk på den. Da måtte det bøyes en 90-graders knekk på den stive septikslangen. Slangen ble forsøkt kokt(!) Kan opplyse at det ikke hjelper.

NYTT PÅ MENYEN: Kokt septikslange er hverken spiselig eller bøyelig.

Kanskje burde hullet likevel vært laget aktenfor septiktanken, men nå var hullet laget. I stedet for ble det begynt med planlegging av sugestuss med 90-graders bend.

Det var ikke noe alternativ å kappe dekksgjennomføringen da den ikke lengre ville oppfylle ISO-kravene. Det ble vurdert å sveise på et bend, men det ble forkastet da det kunne bli for "stivt" og vanskeliggjøre monteringen.

TING OG TANG: 90-graders bend med 51 millimeter og 38 millimeter slangestuss. 51 millimeter-stussen er kappet så kort som mulig. 38 millimeter stussen fra skroggjennomføringen stikkes ned i 51 millimeters stuss. Utenpå det hele tres en 51 millimeter slangebit og sikres med slangeklemmer.

Her henvises til bildet som forteller mer enn 1000 ord. Tilførselsslangen til septiktanken ble presset litt ned slik at det ble litt trangere over inspeksjonsluka, men ellers en helt grei løsning.

FRA UNDERSIDEN: Her er det trangt. Du ser tre slanger på bildet: Den fremre 19 millimeter lufteslange. Den midtre 38 millimeter tilførsel (toppen av tanken) fra toalettet. Den bakre dekksgjennomføringen med 90 graders bend (skjult bak tilførselsslangen). Denne går videre akterover (38 millimeter) langs toppen av tanken for så å kobles til stussen i bunnen av tanken.

Lufting

Det skal visstnok være kraftige greier disse sugestasjonene og det er viktig å ha godt dimensjonert lufting i tanken. Det foreskrives 19 millimeter slange, men flere hevder at 16 millimeter er nok. Båten var levert originalt med 19 millimeter lufting.

COCKTAIL: Her ser vi den ubrukte slangestussen produsenten har vært så elskverdig å lage. Den inneholder en fantastisk cocktail av den velrennomerte 2004-årgangen.

Bakteriologisk krigføring

Det var en ledig stuss som kunne brukes til tømming i bunnen av tanken. Denne ble nok fylt opp med godsaker allerede på jomfruturen. "Cocktailen" tror jeg enhver despot kunne tenke seg som baktereologisk våpen.

Tenk deg godt om før du setter drillen i dekk! Prøv å unngå skarpe bøyer. Disse septikkslangene er vanvittig stive og lite medgjørlige.

Ønsker du å skifte toalett? Du kan velge mellom elektriske toaletter og pumpetoaletter.

Elektriske toaletter finner du her

Pumpetoaletter finner du her

Affiliate

Denne saken er skrevet som innhold av Båtmagasinet. Kommersielle lenker i artikkelen henviser til aktører som betaler for eventuelt salg gjennom artikkelen, og som dermed finansierer vårt redaksjonelle arbeid. Redaksjonens oppdragsgiver er leserne, og vi følger Vær-Varsom-Plakaten og Redaktørplakaten.

KAN PÅVIRKE CE-MERKING

En ombygging av septiksystemet ombord vil lett kunne påvirke båtens CE-merking, noe som både kan ha store konsekvenser for båtens sikkerhet, men også påføre den en formell mangel. Innebærer ombyggingen en vesentlig endring av båtens konstruksjon, vil det opprinnelige CE-samsvaret være ugyldig og sannsynligheten er stor for at båten må CE-merkes på nytt. Dette kravet gjelder både dersom en privatperson gjør jobben, eller et verksted. En ny CE-merking vil medføre en betydelig ekstrakostnad. Installasjoner som avviker fra gjeldende ISO-standard vil kunne få store juridiske konsekvenser ved videresalg eller havari.