Bruktbåt-test: Adventurer 410 E

Tung: Testbåten er steintung, Ca 15 tonn
Salong: Praktisk salong, men skaitrekket er slitt og ødelagt i sømmer.
Dobbeltkøye: Store køyer og godt med skapplass i båten
Akterdekk: Fin plass ute. Lukene til motorrommet dårlig tilpasset og uten låsemekanisme

Kinasjokk

Er Adventurer 410 E ukjent for deg? I så fall kan du la det bli med det. Adventurer 410 E er nemlig en bruktbåt du bør styre klar av.

Publisert Sist oppdatert

Historiene fra den mest hektiske klondyketiden i nordisk båtbran­sje for 30-40 år siden, er mange. I den oppjagede tiden før oljekrisen 1974 veltet det ut store antall båter i hele Norden - noen med sterkt kritikkver­dig kvalitet. Det fins historier om smått le­gendariske størrelser i skandinavisk båt­presse som i mer enn fysisk forstand senket produsentens lettbente tilnærminger til kva­litet og håndverk. Tro om det ikke er den samme tankegangen, det samme kompetan­senivået som preger flere av båtprodusen­tene i Kina i dag? Adventurer 410 E er nem­lig bygget i Kina, men har sitt opphav i Bergen, og den har mye til felles med de øvrige Kinaproduserte båtene vi har testet de senere årene: CE-merking som ikke hol­der mål, til dels slett håndverksmessig kva­litet og materialer som slites langt raskere enn forventet.

Hva får du for pengene?

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER