LANGTURTIPS:

PÅ VAKT: God kikkert er viktig for trygg seilas både dag og natt. En frisk og opplagt skipper er alltid viktig for en trygg seilas, sier Jack Oksrød fra Onsøy.
PÅ VAKT: God kikkert er viktig for trygg seilas både dag og natt. En frisk og opplagt skipper er alltid viktig for en trygg seilas, sier Jack Oksrød fra Onsøy.
ALT PÅ STELL: Grundig gjennomgang av motor og utstyr før avgang er viktig, sier Jack. Han har alltid med seg mange reservedeler og velfylte verktøykasser på en langtur.
ALT PÅ STELL: Grundig gjennomgang av motor og utstyr før avgang er viktig, sier Jack. Han har alltid med seg mange reservedeler og velfylte verktøykasser på en langtur.
FORBEREDELSER: Lag deg distansetabeller mellom oppnåelige mål. Skriv ned navn og telefonnummer til kontakter som du kan få brukt for langs hele ruta, sier Jack.
FORBEREDELSER: Lag deg distansetabeller mellom oppnåelige mål. Skriv ned navn og telefonnummer til kontakter som du kan få brukt for langs hele ruta, sier Jack.
IKKE BLI STRESSET: Ta ting som de inntreffer, ikke bli stresset eller skap en unødvendig usikker stemning om bord, sier den erfarne skipperen Jack Oksrød.
IKKE BLI STRESSET: Ta ting som de inntreffer, ikke bli stresset eller skap en unødvendig usikker stemning om bord, sier den erfarne skipperen Jack Oksrød.
NATTSEILAS: På langtur kan nattseilas bli nødvendig. Ikke glem at det er stor forskjell på seilas i klart vær i svarte natta og i tåke og regn i svarte natta.
NATTSEILAS: På langtur kan nattseilas bli nødvendig. Ikke glem at det er stor forskjell på seilas i klart vær i svarte natta og i tåke og regn i svarte natta.
VENDEREIS: Jack og hans mannskap måtte gi opp overfarten til Shetland, men det var absolutt ingen skam å snu, sier den erfarne skipperen.
VENDEREIS: Jack og hans mannskap måtte gi opp overfarten til Shetland, men det var absolutt ingen skam å snu, sier den erfarne skipperen.
NORDHAV 47: Den er bygget for dårlig vær i Nordsjøen, men ingen båt er likevel «tryggere» enn det svakeste leddet om bord, derfor valgte Jack å droppe overfarten til Shetland i full storm.
NORDHAV 47: Den er bygget for dårlig vær i Nordsjøen, men ingen båt er likevel «tryggere» enn det svakeste leddet om bord, derfor valgte Jack å droppe overfarten til Shetland i full storm.
LANGTUR: Jack Oksrød startet planleggingen av langturen mange måneder før avgang. Overseilingskart i liten målestokk gir et godt overblikk over reiseruten.
LANGTUR: Jack Oksrød startet planleggingen av langturen mange måneder før avgang. Overseilingskart i liten målestokk gir et godt overblikk over reiseruten.

Tusen detaljer på plass før Jack dro på langtur

Jack Oksrød overlot ikke noe til tilfeldighetene før han kastet trossa fra 47-foteren sin fra brygga på Onsøy med Nordsjøen og Shetland som mål. Her deler han sine langturtips.

Publisert Sist oppdatert

-Det er det samme om du har en 28-foter eller 47-foter, du legger ikke ut på langtur før alt er på stell, sier Jack Oksrød. Båtmagasinet har bedt den erfarne skipperen fra Marnet på Onsøy om å dele noen av sine viktigste erfaringer med forberedelse til langtur. Selv kom han nylig tilbake etter et forsøk på å nå Shetland i sin Nordhavn 47, en tur han valgte å avbryte i Farsund på grunn av en ulykke om bord og en langvarig brutal værsituasjon i Nordsjøen.

- Da kan vi jo ta det siste først, sier han. Ingen skipper skal la prestisje og prestasjon gå foran sikkerheten. Det er ingen ting som er flaut på sjøen, ingen skal hindre deg i å tilkalle hjelp når det er nødvendig fra Redningsselskapet, Kystradioen eller noen andre som kan yte assistanse. Det er ingen skam å snu mens leken ennå er god, sier han.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER