RETRODAGER: Gode, gamle norskbygde båter ble vist på Sjøen for alle.
RETRODAGER: Gode, gamle norskbygde båter ble vist på Sjøen for alle.
Ren nytelse: Erik Frangerud og Svein Strøm får gode minner fra Fjordwing.
Ren nytelse: Erik Frangerud og Svein Strøm får gode minner fra Fjordwing.
Fra båutstilling på Festningsplassen: Bildet er fra slutten av 1950-tallet. Kong Olav V hilser på Terje Lunder fra Ancas. Båten er trolig en Ancas Seafarer 16.
Fra båutstilling på Festningsplassen: Bildet er fra slutten av 1950-tallet. Kong Olav V hilser på Terje Lunder fra Ancas. Båten er trolig en Ancas Seafarer 16.
FJORD: Fjording HT 17 fot.
FJORD: Fjording HT 17 fot.
FJORD: Fjordwing 18 fot fra 1969.
FJORD: Fjordwing 18 fot fra 1969.
HERWA: Deluxe 17 fot fra 1964.
HERWA: Deluxe 17 fot fra 1964.
HERWA: Perla 10 fot.
HERWA: Perla 10 fot.
HERO 14: Båten ble stilt ut på Sjølyst i 1965.
HERO 14: Båten ble stilt ut på Sjølyst i 1965.
SKIBSPLAST: Seamaster 15 fra 1969, med Sportsmann 13 fot i bakgrunnen.
SKIBSPLAST: Seamaster 15 fra 1969, med Sportsmann 13 fot i bakgrunnen.
SELCO: Selspeed 14 fot fra 1964.
SELCO: Selspeed 14 fot fra 1964.
ANCAS: Jolle på åtte fot fra 1961.
ANCAS: Jolle på åtte fot fra 1961.
OGSÅ TREBÅTER: Her en modell av Furuholmen på Sjøen for alle.
OGSÅ TREBÅTER: Her en modell av Furuholmen på Sjøen for alle.
NUMMER 6240: Ancas.
NUMMER 6240: Ancas.
WITH: Fra 1961.
WITH: Fra 1961.
VETERAN: Terje Lunder fra Ancas på Tromøya seriestøpte de første plastbåtene.
VETERAN: Terje Lunder fra Ancas på Tromøya seriestøpte de første plastbåtene.

Sjølyst fikk sin gjenoppstandelse

Glisene var brede og blikkene var våte i Sjølyst-hallen på Sjøen for alle. En egen hall var rigget for å minne om arven fra gründerne i båtbransjen.

Publisert Sist oppdatert

Nostalgihallen var rigget omtrent som det ble gjort da Sjøen for alle ble arrangert på Sjølyst i Oslo. Båtutstillingene startet på Frognerstranda i Oslo så tidlig som i 1956. Sjølystsenteret kom i 1962 og ble naturlig arena for Sjøen for alle. Allerede den gang var det stor interesse for båtutstillingen. Til første messe kom 25.000 besøkende.

Det hører med til historien at Kong Olav V var fast gjest på Sjøen for alle i mange år. Mange norske båtbyggere har pratet båt med kongen på Sjøen for alle, for båt hadde han god greie på. Og han tok seg alltid god tid til å studere båtene. Sjøen for alle på Sjølyst hadde mer enn 100.000 besøkende på det meste. Det er besøkstall man bare kan drømme om i dag.

 

Fra båutstilling på Festningsplassen: Bildet er fra slutten av 1950-tallet. Kong Olav V hilser på Terje Lunder fra Ancas. Båten er trolig en Ancas Seafarer 16.
Fra båutstilling på Festningsplassen: Bildet er fra slutten av 1950-tallet. Kong Olav V hilser på Terje Lunder fra Ancas. Båten er trolig en Ancas Seafarer 16.

Sjeldne båter

Rundt 30 originale båter fra 1950- og 1960-tallet ble presentert på nye Sjølyst. Utstillingen ble arrangert i samarbeid med Vest-Agder-museet, Oslofjordmuseet, Askeladden, Classiske Motorbåter-Norge, Stormer Marine, Erik Brauner (Norboat) og Helge Duus (Ibiza). Denne båtsamlingen har aldri vært vist under ett og samme tak. Utstillerne hadde gjort mye for å skape et så autentisk miljø rundt båtene som bare mulig gjennom gamle plakater og utstyr og ikke minst gamle påhengsmotorer. Mange fant nok den gamle «trehesteren» sin igjen her.

 

Ancas

ANCAS: Jolle på åtte fot fra 1961.
ANCAS: Jolle på åtte fot fra 1961.

Selve ur-bedriften i bransjen, Ancas, var representert med en original 8-fots og en 12-fots jolle, produsert i de aller første årene Ancas var i drift. Ancas på Tromøya startet serieproduksjon av plastbåter – og dermed den norske plastbåthistorien – så tidlig som i 1954. Bedriften ble stiftet som treskipskipsbyggeri i 1914, men ble rigget om til den nye tiden og de nye produktene. Båtene ble produsert etter den såkalte Marco-metoden, det vil si at det ble brukt hann- og hunnformer og vakuum.

En av de flotteste båtene var Ancas Queen 24 (senere Scand Half Cabin 24), en av de norske plastbåtene med lengst levetid. Bedriften hjalp både Windy, Polar og Skibsplast i gang med sine virksomheter.

 

Fjord

Fjord Plast tok i sin tid sikte på å bli Europas største produsent av plastbåter. Slik gikk det som kjent ikke, men Fjord rakk å sette skikkelige spor etter seg. Bedriften opprettet et profesjonelt racingteam i 1970, og var i årene som fulgte med i et utall offshore-race. Mest kjent var Skagerak Across, Øresund-Racet, Sjælland Rundt og Roslagsloppet i Sverige, for å nevne noen. I startåret 1970 stilte Fjord med proffe racingteam på fire båter, tre Fjordwing 18 og en 21-foter. En av disse båtene ble stilt ut på Sjøen for alle; 143 som hadde Bjørn Minde som fast fører.

Nr. 143 er i dag eid av Harald Halvor­sen fra Tvedestrand, selv en merittert fører med mange timer i denne båten. Fjordwingen var en fantastisk sjøbåt som tålte «alt» ifølge Harald. Han har tatt meget godt vare på båten og det gamle utstyret som er beholdt på dagens «rigg». Så sent som i 2014 kjørte han Nr. 143 i en veteranregatta for Vest-Agder-museet.

 

Skibsplast

SKIBSPLAST: Seamaster 15 fra 1969, med Sportsmann 13 fot i bakgrunnen.
SKIBSPLAST: Seamaster 15 fra 1969, med Sportsmann 13 fot i bakgrunnen.

Fire modeller fra Skibsplast med en strøken Seamaster 15 fra rundt 1960 i front, en juvel av en båt. Eieren har tatt seg noen små friheter i forhold til det helt originale, men det ligger absolutt innenfor det akseptable. Den eldste båten i samlingen er en Sportsmann 13 fra 1958.

Den kanskje mest spesiell av båtene er en Sportsmann Junior 11 som ble nyprodusert av Vest-Agder-museet i 2016 i originale støpeformer som Roald Skibsrud ga museet året før. Støpeformene hadde ligget ute på fabrikktomta på Evje i over 40 år, men lot seg restaurere og var helt brukbare.

 

Herwa

I kolleksjonen av perler fra Herwa ligger først og fremst Perla, en 10-fots jolle og den første typen Herbert Waarum laget. Jolla er fint oppmalt av Herberts sønn, Hans Bernhard, og utstyrt med tidsriktig motor. Junior som selv er utdannet båtbygger har stått for restaurering av Herwa 17 Deluxe fra 1964. Den er helt tidsriktig fra baug til to tidsriktige motorer. Det er også Herwa 13 Deluxe fra 1965.

 

KMV

Det er vel først og fremst den legendariske konstruktøren Bror With eldre båtfolk tenker på når vi kommer til With-båtene, produsert av KMV Boats. Minnene kommer når du står og betrakter 10-fots jolla. Akkurat den båten har gitt mange ungdommer gode sommeropplevelser, alt fra krabbegraving til bading og jentesjekking, godt fanget inn av Postgirobygget i sangen «En solskinnsdag.» En av de minste båtene i den enorme flåten av fritidsbåter har fått den fineste sangen! Og det er den verdt, for man skal lete lenge etter en mer fleksibel bruksbåt enn 10-foteren til Bror With.

KMV-buketten inneholder også en 12-fots With og en flott original With Vital 15 fra 1973.

 

Selco

Artikkelforfatteren bråstopper på utstillingen. Framfor ligger en original Selco Selspeed på 14 fot fra 1964, helt tidsriktig, akkurat som han husker den. Helt nøyaktig, samme rødfargen og lekker i linjene. Lenge var drømmen nettopp denne båten med kraftig motor. Kameraten hans hadde en slik, og jeg var veldig misunnelig. Men det ble noen turer. Artikkelforfatteren husker hvordan de fløy over vannet og gjorde flotte svinger på fjorden, det var en stor opplevelse.

Kanskje de som står i nærheten og kikker også tenker på slike opplevelser. De er i alle fall minst like fjerne i blikket som artikkelforfatteren. Det var mange flotte båter på denne tiden, men det var liksom noe eget med en Selco…

14-foteren har for øvrig selskap av en Selco Selpil 15 fra 1967. Original den også, og til og med med innenbords motor. Snakk om luksus!

 

Hero

De fleste tenker vel på Hero i Storsand i Hurum som produsent av seilbåter, men bedriften produserte også passbåter, blant annet Hero 14 som var en populær racingbåt. Den ble også lansert som selvbyggerprosjekt på Sjøen for alle på Sjølyst i 1965. Båten vi fant på standen til Oslofjordmuseet, Hero 14 GT, er bygd i 1970, men skiltet er det originale som ble brukt for å trekke publikum i 1965.

 

Museene

Vest-Agder fylkesmuseum tar vare på hele den norske plastbåtkulturen ved Odderøya museumshavn i Kristiansand. Dokumentasjonen er omfattende og rommer blant annet rundt 2000 bilder og masse brosjyrer, bilder og dokumenter fra produsentene Herwa, KMV, Skibsplast, Fjord Plast, Ancas og Selco. Museet har komplette protokoller fra Ancas og fra KMV fra ca. 1967. Museet har nesten komplett brosjyresamling fra Fjord.

Oslofjordmuseet på Vollen i Asker har landets største båtsamling. Stedet har en lang og rik båtbyggerhistorie. Anker & Jensens verft holdt til her fra 1905 til 1939 og bygde mange regattabåter og Roald Amundsens polarskute «Maud».

 

Båtentusiaster med våte blikk

Ren nytelse: Erik Frangerud og Svein Strøm får gode minner fra Fjordwing.

Mange var interessert i den legendariske racingriggen til Fjord, Fjordwing 18 fra 1969 med originalt utstyr og dekor og det gamle nummeret 143. Men to karer fikk ikke nok, de gikk runde på runde rundt klenodiet, etter hvert ganske våte i blikket, og studerte alle detaljer på Fjordwing-en inngående,

de ble liksom aldri ferdige. Særlig var de interessert i noen detaljer rundt motofestet og kjølevannsinntaket.

De så på hverandre flere ganger, smilte og diskuterte, og var skjønt enige om at her stemte alt ned til minste detalj.

Erik Frangerud og Svein Strøm fra Sarpsborg husker godt racingtiden med mange flotte opplevelser og mye mekking, det var ikke fritt for at de var med selv, om enn ikke helt i toppsjiktet.

På spørsmål om de husker denne tiden godt, svarer de i kor:

– Å, ja!

Gjensynsglede

VETERAN: Terje Lunder fra Ancas på Tromøya seriestøpte de første plastbåtene.

Disponenten Terje Lunder (snart 90) fra Ancas på Tromøya serie- støpte de første plastbåtene i Norge. På Sjøen for alle  kk vete- ranen æren av å klippe snoren til den historiske Sjølystutstillingen.

Terje Lunder overtok bedriften 1. januar 1954. Han regnes som den store pioneren i norsk plastbåtindustri.

Det som gjorde ham våt i blikket, var gjensynet med Ancasjolla på 8 fot fra 1961. Den lå litt for seg selv, helt nyoppusset og skinte i spotlysene.

– Det var fenomenalt å se jolla mi igjen, jeg ble litt rørt, nesten til tårer. Det var stas å finne både 8-foteren og 12-foteren i meget god stand, sier Terje Lunder til Båtliv.

Han syntes det var flott at det var mulig å stille så mange av de gamle båtene fra «The Good Old Days». Og det var det altså, takket være Vest-Agder-museet, som stilte ut 17 originale båter og én støpeform. I tillegg hadde Oslofjordmuseet rigget en fin stand med fire båter og en del modeller. Til sammen ble dette et skikkelig tilbakeblikk i historien til fritidsbåtene i Norge.

Det har alltid vært litt uenighet om hvem som var først ute med plastbåten her i landet.

Var det Herbert Waarum eller Terje Lunder? Det er vel riktig å slå fast at Waarum støpte den første plastbåten (1953) over en plugg som kom fra Ancas lokaler på Tromøya, og

at Terje Lunder på Ancas var mannen bak de første serieproduserte plastbåtene i Norge fra 1954.

Dermed kan vi kanskje slå fast – en gang for alle – at det var disse to som skapte grunnlaget for en etter hvert blomstrende båtindustri.