Volvo D1 og D2 er populære seilbåtmotorer. Nå går de renere og stillere enn noen gang.
Midtt inne i denne manifolden ligger VP`s hemmelige våpen. katalysatoren som skal redde markedet "over there" for Volvo.

Volvo Penta med grønn satsing

Volvo Penta satser nå på renere motorer, og har innført det de selv kaller det grønne løfte. 

Publisert Sist oppdatert

Volvo rydder nå fra kjeller til loft, og har bestemt seg for å bli motorprodusenten  med de "grønneste fingerene". Seilbåtmorene D1 og D2 er blitt stillere og renere. Motorbåtmotorene skal først og fremst gå billigere og renere.

I fjor høst kom nyheten om katalysator på de fire- og åttesylindrede bensinutgavene. Nå har de også modernisert de små seildieselmotorene i serie D1 og D2. De har klart å redusere partikkelutslippene med 50 prosent, og  gjennom en bedre forbrenningsteknikk har man også klart å senke lydnivået på motorene med 3 decibel.

Volvo har store forventninger til sine bensinutgaver med katalysator. I følge VP, er amerikanerne mer skeptiske enn mange andre land til dieselmotorer generelt. De fører en stadig dialog om hva som er verst av CO2 utslipp fra bensinmotoren, eller NOx utslipp fra en diesel. For å møte et krevende amerikansk marked har man derfor valgt å sette katalysator på bensin utgavene av båtmotorene også. Samtidig presenterer de automatisk drevtilt, og det blir standard med forbruksmeter som hele tiden forteller deg hva du bruker per sjømil.

Alle Volvos katalysatormotorer skal kunne tilfredstille utslippskravene tilsvarende regelverket som gjelder i California. Det stedet i verden som praktiserer de tøffeste utslippskravene. Kalt ”CARB 4 star”-kravene.