Volvo gjør som Tesla
Snart blir alt om bord styrt fra skjermer.
Knotter og brytere er på vei ut. Nå skal alt styres fra berøringskjermer. El-bilen Tesla er et godt eksempel på hvor utviklingen bærer. Her styres det meste i bilen fra en stor skjerm det bilens radio vanligvis er plassert. Volvo og Garmin har gått sammen å utviklet et system som vant prestisjetunge Dame-Award i kategorien for elektronikk under utstyrsmessen Mets i forrige uke.
Volvo og Garmin
Garmin har hjulpet Volvo med et system hvor dashbordet består av berøringskjermer som gir motordata, samt navigasjonsdata. Ideen er å gjøre båten som en bil. Når motoren skrues på, så blir også skjermene skrudd på. Ideen er også å skape et renere dashboard. Volvo inngikk et samarbeid med elektronikkprodusenten Garmin i 2011, og i høst ble systemet presentert.
Nye allianser
NMEA 2000 er marinebransjens standard på hvordan båtens elektronikk skal snakke sammen. Allikevel om det finnes en standard, så er det et stykke igjen til at vi kan justere varmen, skru på pumper, dimme belysning og sjekke motordata på samme panel. Ikke er det sikkert om båtkjøpere ønsker et felles system heller. Det kan bli sårbart i et tøft miljø som i en båt.
Navico, med Simrad, Lowrance og B&G samarbeider med Mastervolt/BEP som har utviklet CZone. Det er et Can-Bus system som installasjonen av det elektriske systemet om bord, enklere. Raymarine samarbeider med EmpirBus som tilbyr mye av det samme.
Motor på plotteren
Både Raymarine og Navico har systemer for å få motordata opp på båtens instrumenter, og de fleste motorprodusenter har systemer som gjør det mulig å avlese motordata som turtall, temperatur og oljetrykk.
– Glass Bridge systemet blir levert fra Volvo, og integrasjonen mellom motor, styresystemer og båtens elektronikk er langt mer omfattende enn andre systemer, hevder Pontus Fernström, sjefen for de maritime produktene i Garmin.
Pontus Fernström, sjefen for de maritime produktene i Garmin viser frem det nye systemet som selges gjennom Volvo Penta.