Stryk til vannscooter-regelverk
Vannscooter-regelverket får strykkarakter i en omfattende analyse.
I 2013 ble det nye regler som delvis har tillatt vannscooterkjøring i Norge. Slik regelverket er i dag må vannscootere 400 meter fra land eller fastsatte verneområder før de kan kjøre opp i plan.
Både Høyre, FrP og Venstre sa i forkant av valget at de ønsket å endre regelverket som diskriminerer vannscootere sammenlignet med resten av fritidsbåtflåten. FrP lovet å endre regelverket så fort de kom til makten. Siv Jensen frontet etter valgseieren at vannscootere skulle bli fullt lovlig. Men lite er blitt gjort etter valgseieren 2013.
Miljøverndepartementet har bestilt en undersøkelse av Vista Analyse for å vurdere regelverket for vannscootere. Ut fra deres vurderinger finnes det i dag minst 2000 vannscootere i Norge.
Miljø
Vista Analyse påpeker at støymålinger viser at vannscootere har lavere desibelnivå enn andre fritidsbåter. Nye vannscootere har tre stjerner på miljøutslipp, noe som tilsvarer «Ultra low emissions» på skalaen til California Environmental Protection Agency som har noen av verdens strengeste miljøkrav. Vannscootere beskrives derfor som et miljøvennlig alternativ når det gjelder korte avstander nyttekjøring sammenlignet med stor eller eldre båt. Likevel trekkes det fram at vannscooterkjøring innvirker på natur gjennom støy og bevegelse. Det påpekes at kjøremønsteret fra vannscootere som regel er preget av varierte hastigheter, uforutsigbare retningsendringer og hopping på vannoverflaten. Vista Analyse mener at regelverket på dette punktet er tilfredsstillende. I tillegg er vannscooteres innvirkning på friluftsliv vurdert, og også her anser Vista Analyse dagens regelverk som tilfredsstillende, ikke minst på grunn av at vannscootere etter regelverket skal 400 meter ut før de får lov til å kjøre raskere enn fem knop.
Sikkerhet
Vista Analyse kjenner ikke til at vannscooterkjøring i Norge har forårsaket skader for en tredjeperson. Derimot trekkes det fram at flere forhold peker i retning av at regelverket ikke tar hensyn til brukernes sikkerhet. Dette fordi de fleste ulykkene skyldes uvøren kjøring, og det er ingen kurskrav til utøverne. Et annet moment som trekkes fram for sikkerheten til de som er på vannscooteren er at regelverket legger opp til kjøring 400 meter fra land. Her påpekes det at forholdene ofte ikke er egnet til vannscooterbruk, og bølgehøyden gjerne er mer enn to meter som er maksimalt for CE-klasse C. I tillegg påpekes det at vannscootere kan havarere eller gå tom for drivstoff. Og da er 400 meter inn til land langt. I Sverige er det flere ulykker hvor svømming tilbake til land har medført dødsfall på grunn av drukning eller hypotermi. Et tredje moment som trekkes fram er femknops-grensen for transportkjøring. Sjøfartsdirektoratet påpeker i rapporten at dette fører til risikable situasjoner. Vista Analyse mener derfor at regelverket ikke sikrer sikkerheten til de som er på vannscooteren på en optimal måte.
Les også: Mer lovlig på Femunden enn fra Tønsberg
Les også: Derfor er vannscootere forbudt gjennom Drøbaksund
Håndheving
Kontroll og håndheving av lovverket får også karakteren ikke tilfredsstillende. Politiet, Statens naturoppsyn og Fylkesmannen i flere fylker beskriver flere problemer knyttet til kontroll og håndheving. Dette er grovt sett knyttet til regelverkets hensiktsmessighet og håndheving. Flere håndhevingsinstanser uttrykker at det er ønskelig med mest mulig lik lovgivning for vannscootere og småbåter, og at forskjellig regelverk i seg selv kan skape problemer. Flere aktører har i undersøkelsen påpekt at reglene vannscootere og småbåter oppleves som ulogisk og til dels urettferdig. Dette mener Vista Analyse svekker lovverket.
– Strengt regelverk
Brukere av vannscootere og deres forhold til regelverket er også en del av undersøkelsen. Her blir også 400-metersbeltet trukket fram. Mens resten av fritidsflåten holder stor fart må vannscooterne holde fem knop. Brukerne brukere uttrykker også at de ikke forstår hvorfor regelverket er strengere enn det som legges til grunn for reguleringen av småbåter, med risikoen det innebærer. I tillegg synes vannscooterførere at det er vanskelig å vite om de holder de lovlige avstandene fra fastland og holmer. Og i enkelte områder er restriksjonene så omfattende at det er svært vanskelig å kjøre lovlig, og i praksis oppleves det som et totalforbud mot vannscooterkjøring. Derfor mener Vista Analyse også på dette punktet at dagens regelverk ikke er tilfredsstillende.