Larvik kommune sendte den gamle holken til hugging
Denne gamle holken av en bilferge har i flere år ligget fortøyd ved Kastet i Tveidalen i Langesundsfjorden. Larvik kommune har fjernet og destruert båten og krever nå grunneier for millionutlegget.
Den gamle bilfergen MS «Bogøyshorn» med sine 169 tonn, 28,7 meter og med uavklarte mengder diesel, hydraulikk- og smøreoljer, har skapt bekymring både hos politikere og kommuneadministrasjonen i Larvik i lang tid, skriver Østlands-Posten. Det har vært en reell frykt for at miljøbomben en dag ville synke og skape forurensing. Derfor tok kommunen affære og sendte hun til hugging, uten å ha eierskapet på det rene.
Eiet av et dødsbo?
Etter lang og grundig etterforsking, med spesielt søkelys på grunneieren, som i dag er et dødsbo bestående av flere brødre, er det ingen som vil vedkjenne seg fergen. Arvingene er ikke enige om fordelingen av dødsboet, men i undersøkelsene som Østlands-Posten refererer til kommer det frem at en av brødrene vet hvem som er eier, men vil ikke røpe navn «i håp om å beskytte eierne fra offentlig gapestokk som er blitt vanlig i slike saker», hevder han.
Skrot og rot på eiendommen i Tveidalen har vært et tema for kommune og rettsvesen i mange år. En av brødrene er den sammen mannen som er ilagt tvangsmulkter og bøter og som er pålagt å rydde opp i en omfattende bilkirkegård.
Millionkrav til brødre
Nå rettes krav mot alle brødrene. Med hjemmel i Forurensningsloven krever Larvik kommune brødrene for 1,16 millioner kroner for fjerning og opprydding av ferga, som ble slept vekk i september 2021. Betalingsfristen er i disse dager. Kommuneadvokaten poengterte at alle arvingene har et solidarisk ansvar for eiendommen og skriver at de må anses for å ha stilt sin eiendom til disposisjon for forsøpling.
Har vært Mowi-eiet
Skipet skiftet trolig navn fra MS «Bogøyshorn» til «MS Hornsjø» i 1991. Med hjelp fra Kystverket og Sjøfartsdirektoratet er det også kommet frem at båten tidlig på 2000-tallet ble solgt av Mowi, et av verdens største selskaper innen fiskeoppdrett, og et resultat av en fusjon mellom Pan Fish, Fjord Seafood og Marine Harvest, med ingen ringere enn John Fredriksen som hovedaksjonær.
Men omregistrering til ny eier må ha vært mangelfull.
SBåten er bygget ved Kaarbøs mek. Verksted i Harstad i 1958 for AS Salten Dampskibsselskap i Bodø.