FREMTIDEN: Om få år stenges dagens konvensjonelle turistskip ute fra Geirangerfjorden og Nærøyfjorden. Northern Xplorer vil erstatte dagens teknologi med mindre fartøy basert på elektrisk fremdrift, lagring av batterienergi, hydrogenbrenselsceller og ekstra fornybar energiforsyning med vind og solkraft.
FREMTIDEN: Om få år stenges dagens konvensjonelle turistskip ute fra Geirangerfjorden og Nærøyfjorden. Northern Xplorer vil erstatte dagens teknologi med mindre fartøy basert på elektrisk fremdrift, lagring av batterienergi, hydrogenbrenselsceller og ekstra fornybar energiforsyning med vind og solkraft.

Går «all in» med nullutslipps minicruiseskip

Cruiseselskapet Northern Xplorer vil være på plass med nullutslipps, små cruiseskip den dagen i 2026 da verdensarvområdene Geirangerfjorden og Nærøyfjorden nekter de konvensjonelle cruisekjempene adgang.

Publisert

Noen jobber best under press, som direktør Rolf André Sandvik i cruiseselskapet Northern Xplorer AS. Han har store ambisjoner på vegne av fremtidens cruisepassasjerer. Alle skal få oppleve de unik norske vestlandsfjordene, selv om dagens forurensende cruiseskip om få år utestenges.

Byggestart neste år

NEKTES ADGANG: Om få år nektes cruiseskip som dette adgang til Geirangerfjorden.
NEKTES ADGANG: Om få år nektes cruiseskip som dette adgang til Geirangerfjorden.

Går alt som Northern Xplorer-sjef Rolf Sandvik ønsker har selskapet gjennomført kapitalutvidelse og signert sin første byggekontrakt allerede i første halvår neste år, med levering i august 2024. Skipene skal ha elektrisk fremdrift med lagring av batterienergi, hydrogenbrenselsceller og ekstra fornybar energiforsyning med vind og solkraft. Sandvik er en kjent skikkelse i cruisenæringen, også i den delen av bransjen som satser elektrisk. I fire år var han sjef for The Fjords, før det var han knyttet til Norwegian Cruise Line og Crystal Cruises.

Store ambisjoner

Ambisjonene i det nye selskapet er ikke små. Northern Xplorer vil bygge inntil 14 «små» skip, 120 meter lange og 20 meter brede, med plass til 300 passasjerer og et mannskap på 100. Med morgendagens teknologi kan disse smidige fartøyene ta seg helt inn til unike naturattraksjoner og bli en miljøvennlig erstatning til glede for småsamfunn som i dag er sterkt belastet med anløp fra et stort antall overbefolkede og forurensende turistmaskiner.