GOD PLASSUTNYTTELSE: Selv om Terhi 480 ikke er noen stor båt, er romfølelsen god, sier produsenten og sier det er enkelt og greit å bevege seg fra baugen, gjennom døren i vindskjermen og bak til akterbenken. Illustrasjon: Produsent.
GOD PLASSUTNYTTELSE: Selv om Terhi 480 ikke er noen stor båt, er romfølelsen god, sier produsenten og sier det er enkelt og greit å bevege seg fra baugen, gjennom døren i vindskjermen og bak til akterbenken.

Praktisk liten «styrhusbåt» fra finske Terhi

Den velkjente Terhi 480 BR lanseres om kort tid som en «styrhus»-båt, det vil si i en praktisk hardtop-versjon som skal gi god beskyttelse for skipper og passasjer.

Publisert Sist oppdatert

Terhi 480 Cabin vil ha premiere på båtutstillingen Vene i Helsingfors i februar. Båten har fått en lett og fin hardtop som er åpen akter, men som også kan åpnes for å slippe sol og lys inn gjennom taket. Dette gir skipperen også mulighet til å kjøre båten stående. 

I tillegg til de to stolene under tak har båten en akterbenk under åpen himmel, men også her kan de tre passasjerene søke ly under en enkel kalesjeløsning, hvis det er ønskelig. 

«LUKKET»: Med en smart kalesje over uteplassen akter, og en hardtop-løsning over styreposisjon og passasjersetet, gir nyheten Terhi 480 Cabin godt ly for alle fem ombord. Illustrasjon: Produsent.
«LUKKET»: Med en smart kalesje over uteplassen akter, og en hardtop-løsning over styreposisjon og passasjersetet, gir nyheten Terhi 480 Cabin godt ly for alle fem ombord. Illustrasjon: Produsent.

Ifølge produsenten får du en god romfølelse i den relativt lille båten. Blant annet er det lagt vekt på god plass for å bevege seg gjennom hele båten, fra baugen til akterbenken, via en todelt dør i «styrhuset». Det er mer plass å bevege seg både inne i kabinen og på de åpne områdene i båten, enn det man ser ved første øyekast, sier produsenten og mener båten kan være ideell både for skyss ut og inn til landstedet, til dagsturer med familien og ikke minst fritidsfiske. Kabinversjonen er utviklet spesielt med tanke på det nordiske og nordeuropeiske markedet - og de utfordringer vi kan ha med vær og vind. Ideell motorstørrelse er 50-60 hestekrefter.