SYKKELTUR: Snart kan du møte på en syklist ute på fjorden. Foto: Produsent.

Ta deg en sykkeltur mellom holmer og skjær

Du må ikke nødvendigvis seile, kjøre motorbåt, ro eller padle for å komme deg ut på sjøen. Du kan ta deg en sykkeltur.

Publisert Sist oppdatert
LETT Å LÆRE: I løpet av en times tid skal du ha lært deg teknikken til å mestre den elektriske sjøgående sykkelen. Foto: Produsent.

Her er de første bildene av en ny generasjon Hydrofoilsykler fra det Det New Zealand-baserte selskapet Manta5, Hydrofoiler SL3. Allerede neste vår skal dette litt spesielle, elektriske sjøgående fremkomstmiddel være tilgjengelig hos norske forhandlere. Litt nybegynnerfeil vil du trolig oppleve, men det skal visstnok være lett å få teknikken på plass.

Lære seg å sykle på nytt

-Det er som å lære seg å sykle på̊ nytt, men så fort man setter seg på̊ setet kommer man til å elske hvert sekund. Litt fall i starten og litt saltvann på våtdrakten er en del av moroa. Men det som er unikt med SL3 er at veien fra nybegynner til profesjonell er blitt redusert med mange timer trening, påstår Mark Robotham, direktør i Manta5. Han mener en sykkeltur på den nye SL3 er en surrealistisk opplevelse.

Spesiell opplevelse

TIL BUTIKKEN: Kanskje sjøgående sykkel er tingen for neste butikktur? Foto: Produsent.

-Følelsen av å fly gjennom vannoverflaten kan ikke sammenlignes med mye annet, det må̊ oppleves, sier entusiasten. Når man stopper å bevege seg, vil sykkelen senke seg til rett under overflaten, men chassiset vil flyte. Ulikt tidligere modeller vil man kunne bli sittende på̊ setet og holde seg i vater. Når det er tid for å legge av gårde er det bare å holde inne gasshendelen eller trykke på̊ pedalene, ikke ulikt et fly, hydrofoilvingene vil bære deg opp til vannoverflaten jo raskere du kjører.

Lette materialer

Hydrofoiler SL3 er laget av karbonfiber og aluminium i fly kvalitet, som gjør den flytende og lett nok til å bære til og fra vannet og bilen. I tillegg til et nytt solid chassis, strukturelt drivverk og girkasse som skal være designet for å tale det tøffe maritime miljøet.

Kim Brandsnes hos den norske importøren sier til Båtmagasinet at nyheten med SL 3, i forhold til forgjengeren, er at den kommer i tre modeller. Den rimeligste vil koste litt under 80.000 kroner, den dyreste såvidt under 100.000 kroner. Hovedforskjellene er først og fremst batteristørrelsene og kapasiteten.

PLASS TIL ALLE: Fjorden er stor. Her skal det være plass til alle, også til syklistene. Foto: Produsent.

Verdt å vite om Hydrofoiler SL3

2.5 Kwa motor og gass

10 nivåer med pedalassistanse.

Opp til 4.5 timer kjøretid

Under én times trening for mestring.

Tre modeller blir tilgjengelige.

Norsk importør: Manta5 Norge AS