Båtliv for dummies

TRIM: Flaps og trim er viktige hjelpemidler for trygg og komfortabel kjøring, her viser Atle Knutsen hvordan du bruker dem.

Unngå sprut og spar penger

Planende motorbåter er utstyrt med trim. Du kan spare penger og unngå sprut ved å bruke trimmen riktig.

Publisert Sist oppdatert

Enten du har utenbordsmotor eller hekkaggregat, kan du trimme motoren vinkel ut eller inn. Når du trimmer motoren ut, løfter du propellen ut og opp av vannet, og omvendt når du trimmer motoren inn.

I Båtmagasinet-skolen gir vi råd og tips til ferske båtfolk. Båtmagasinet har vi laget flere titalls videoer med praktiske råd og tips til deg som vil lære mer om båtlivet:

Se videoene her

Konkurransekjørere bruker trimmen like aktivt som bilkjørere bruker giret, men også vanlige turkjørere har nytte og glede av trimmen. Enkelt sagt løfter du baugen opp når du trimmer motoren ut, mens den presses ned når du trimmer motoren inn.

Motoren skal trimmes litt ut når båten ligger i plan, slik at båtens angrepsvinkel på vannet blir et par grader. Da løftes baugen noe, den våte flaten minker og spruten avtar. Men trimmer du for mye ut, vil båten baugen begynne å vake opp og ned, og båten blir mer ustabil. I medsjø er det vanlig å trimme baugen mer opp, slik at den ikke graver seg ned når du tar igjen bølgene. I motsjø er det omvendt.

I denne videoen viser redaktør Atle Knutsen i Båtmagasinet hvordan trim og flaps skal brukes. Han forteller også hvordan du skal trimme for å få båten til å gå mest mulig komfortabelt og drivstofføkonomisk.

Se flere videoer om sjømannskap og båtkjøring her