Rens og reparasjon av varmeveksler

Så godt som alle motorer som er levert de siste tiårene, har et kjølesystem der motorens interne kjølevæske møter kaldt sjøvann i en varmeveksler.

Publisert Sist oppdatert

Gamle dagers praksis med å kjøle motoren direkte med sjøvann var enkel og rimelig, men løsningen forkortet motorens levetid kraftig, særlig ved drift i saltvann. Det er ikke mange slike motorer som har overlevd. Båter som har gått i ferskvann, vil vanligvis ha klart seg bedre, selv om skikkelig frostvæske på motoren i kombinasjon med varmeveksler også her gir lengre levetid.

Men når motorens indre skånes for korrosjon, flyttes samtidig en hel del problemer over til varmeveksleren, særlig ved drift i saltvann. Varmeveksleren krever vedlikehold. Slurv kan – og vil – koste dyrt.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

49,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

495,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER