TOPPLAD: Batteriet bør være toppladet før båten vinterlagres. Du bør også ta av ledningene på polene.
KALDT: Spenningen faller om vinteren, men selvutladningen reduseres.
SPENNING: Er du usikker på batteriets tilstand, så må spenningen. Den skal være 12,7 volt for fullt batteri. Er spenningen under 12,4 så bør det lades.
KONTROLL: Et instrument som både viser spenning og hvor mye strøm som går inn eller ut av beteriet gir deg oversikt. Her lades et litiumbatteriet med 58 ampere.
VOLT: En enkel løsning for å måle spenningen er en slik enkel monitor som settes i 12 volts utgangen.
BESKYTTELSE: Batteripolfett skal hindre krypstrøm og korrosjon. Enda viktigere er det å vaske batteriene før vinteren.

Pass på batteriene i vinter

Glemmer du batteriene i vinter, kan de være ødelagte til våren.

Publisert Sist oppdatert

Båtens batterier krever stell og vedlikehold, og det er ikke komplisert. Utfordringen er å holde spenningen på topp. Om du går fra båten med halvfull ladning, kan sulfateringsprosessen starte. Når batteriet er under halvfullt eller, enda verre, tomt, starter det en kjemisk prosess som reduserer batteriets effekt. En prosess som ikke kan reverseres.

Kulde er bra

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER