Ny Cormate kombinerer solseng og overnatting
Til våren lanseres fartsbåten Sportmate 27 som utnytter samme seng både til soling og overnatting.
Den nye båten blir premierevist allerede på Sjøen for alle i Lillestrøm i april. Ifølge konstruktør Egil Ranvig blir dette en rask og effektiv båt.
– Den blir godt egnet for generell landstedsbruk, pendling og vannsportsaktiviteter, sier Ranvig. Han opplyser videre at båten vil oppnå en hastighet på 60 knop. Skroget har en 25-graders v-bunn som skal gi gode sjøegenskaper.
Overnattingsmulighet
En spennende detalj ved Sportmate 27 er at man med et enkelt håndgrep kan solsengen fremme forvandles til køyeplass med kalesjetelt.
– Dette uten å ødelegge noe av det store og åpne bruksarealet, sier Ranvig. I tillegg får båten et kombinert toalett/skifterom eller juniorkabin.
Båten får en åpen layout og seks integrerte fendere som med et enkelt håndgrep legges ut når det skal legges til. Ranvig mener Sportmate 24 blir en alternativ til mange av RIB-ene i samme prisklasse.
Fart og lavt forbruk
Sportmate 27 får ifølge Ranvig et kraftig dragersystem, og store deler av skrogsidene og innerlineren er limt sammen til en massiv sandwichkonstruksjon på fire centimeter tykkelse. Dette og bruk av sandwichpaneler skal gi stor stivhet og lav vekt.
– I kombinasjon med den avanserte skrogkonstruksjonen har Sportmate 27 derfor svært lavt forbruk for sin størrelse. Med dieselmotor er forbruket fra ca 0,8 liter per nautisk mil i planingshastighet. Tilsvarende med bensinmotor vil være fra ca 1,35 liter per nautisk mil, sier Ranvig.
I Supersport utgaven med 430 hk High Output/Low Emission-katalysator motor, er toppfarten 60 knop. Båten kan med denne motoren skal ifølge konstrukteren cruise uanstrengt i 40 knop med et behagelig turtall på kun 3500 omdreininger i minuttet.
På utstyrslista ser vi at Cormate 27 også kan leveres med integrert kjøleboks, spyletoalett i konsollen og en modul med bord, gassgrill og integrert vannkoker.
Båtliv har tidligere prøvekjørt Cormate 24 som gjorde godt inntrykk (se film under båtens spesifikasjoner). Vi kjørte den da nesten samtidig som Hydrolift S-24. Hydrolift har også tilsvarende båter, og Hydrolift S-28 har også utmerket seg med smarte løsninger. I tillegg har Goldfish overrasket med lansering av 28 Tender, så vi er i et år med flere nye innovative norske båter.
Spesifikasjoner
Lengde: 8,46 meter
Bredde: 2,55 meter
Dyptgående: 70 cm
Vekt: 1850 kg
Sitteplasser: 8
Spiseplasser: 8
Køyeplasser: 2 + juniorkabin