NIMBUS GROUP skal vise muskler i verdens største marked for fritidsbåter ved sitt oppkjøp av amerikanske EdgeWater Powerboats, her representert ved EdgeWater 370 CC. Foto: Produsent.

Nimbus vil ha større bit av USA-markedet

Nimbus viser stadig appetitt på nye markedsandeler i det globale fritidbåtmarkedet. Nå har den svenske kjempen igjen åpnet lommeboka og betaler kontant cirka 100 millioner svenske kroner for amerikanske EdgeWater Powerboats.

Samtidig inviterer Nimbus Group svenske og internasjonale investorer til å delta i en rettet emisjon av 1 937 781 aksjer til et tegningskurs på 41 svenske kroner. Emisjonen skal tilføre selskapet nærmere 80 millioner. Nettolikviditeten av kapitalen skal brukes til oppkjøpet av EdgeWater Powerboats.

Verdens største marked

I en pressemelding legger ikke konsernsjef Jan-Erik Lindstrøm i Nimbus Group skjul på vilje til å ekspandere i det nordamerikanske fritidsbåtmarkedet som er verdens største. Den svenske kjempen har lenge arbeidet målrettet for å forsterke sin posisjon i dette markedet. Nå skal et nytt hovedkontor for USA- markedet etableres i Annapolis i Maryland.

Sjefen solgte 35.000 Nimbus-aksjer

I går ble det samtidig kunngjort at Lindstrøm selv, i forbindelse med emisjonen, har solgt 35.000 aksjer i Nimbus Group til den samme tegningskurs. Denne posten skal utgjøre mindre enn 10 prosent av hans totale portefølje i Nimbus. Det understrekes samtidig at han vil forbli en langsiktig aksjeeier i selskapet.

Bygger båter opp til 37 fot

EdgeWater Powerboats, som har bygget fritidsbåter i 30 år, er blitt en solid merkevare i det nordamerikanske markedet. I fjor solgte ble det solgt over 300 båter fra 23 til 37 fot, alle med utenbordsmotorer og en stor serie med senterkonsoll som sitt varemerke. Selskapet har 165 ansatte og hadde sist år en omsetning på i underkant av en halv milliard svenske kroner. Nimbus går i markedet med den eksisterende rangen, men vil fremover også utvikle nye båtmodeller, heter det i pressemeldingen.