Båtliv for dummies

Nyttig om du får motorstopp

Når motoren stopper under fart, kan drivankeret redde situasjonen.

Publisert Sist oppdatert

En motorbåt er hjelpeløs uten motoren, og dessverre stopper den gjerne når du minst ønsker det. Bølger og rulling kan få motoren til å suge luft, eller løsne dritt i tanken som deretter tetter filtrene.

Da er et drivanker kjekt å ha. Drivankeret reduserer avdriften, og holder baugen opp mot vinden. Særlig om båten ligger nærme land i pålandsvind, er det viktig å bremse avdriften for å unngå grunnstøting. Da vi laget denne videoen drev vi nesten to knop uten drivanker, og under en halv knop med drivankeret ute. Det blåste laber til frisk bris.

Rulling

Ved å bremse avdriften kjøper du deg tid, som kan brukes til å bytte filter, lufte motor eller tilkalle hjelp, om nødvendig. I Norge er vi begunstiget med mange redningsskøyter.

Ved å holde baugen opp mot vinden, får vi bedre bevegelser i båten. Særlig i stor sjø er dette viktig. Uten drivanker kan båten bli kastet hit og dit av bølgene, og rulle fra side til side.

I fravær av drivanker kan man bruke en pøs (bøtte). Denne gir ikke samme effekt som et drivanker, men kan bidra til bremse avdrift og holde baugen opp mot vinden, og kan gjøre nytten i mindre båter. En padleåre kan også være fornuftig å ta med om båten ikke er for stor til å la seg padle.

I Båtmagasinet-skolen gir vi råd og tips til ferske båtfolk. Båtmagasinet har vi laget flere titalls videoer med praktiske råd og tips til deg som vil lære mer om båtlivet

Se videoene her