Morgendagens superyachts?
Det finnes mange unge, dyktige designere og båtkonstruktører som vil skape noe helt nytt. Her er to av dem.
PASSE FAMILEBÅT: Loa 100 m, lvl 83,6 m, bredde 16,5 m, bredde 7,2 m, dypg. 3,8 m, maks fart 22 knop, cruisefart 16 knop, rekkevidde 6.000 nm, eierkabin og 16 gjester, mannskap på 28.
Det påstås at båtfolket er erkekonservativt og og vil at nye båter skal se ut som de alltid har gjort. Men det finnes unntak. March Berkeley og Stefan Vennekens heter to studenter som er utdannet båtdesignere ved det kjente Southampton Solent University i England. De har begge vært båtinteressert hele livet og har jobbet hos kjente båtkonstruktører etter utdannelsen. Nå har de sammen stiftet eget selskap, «emocean yacht design» under mottoet «Yacht design for the future».
Berkely har erfaring fra Laurent Giles der han jobbet som naval architect med superyachts som spesialitet. Han har også vunnet Boat Internationals «Designer of the year»-konkurranse.
Vennekens vokste opp i familiens Yachtwerdt Vennekens og har båtbygging i blodet. Han har også jobbet hos Willem Stolk, som tidligere var leder av designavdelingen hos Royal Huisman. Nå deler Stefan Vennekens sin tid mellom emocean og familie-verftet.
Det første store oppdraget designerne fikk gjaldt en 32 m lang hydrogendrevet yacht som skulle være totalt fri for forurensing. Oppdragsgiver var et teknologiprosjekt i Flandern som har som mål å utvikle mer miljøvennlige båter. En 8 m lang tender (jolle) som også er utstyrt med hydrogenmotor har de også tatt frem.
At de to unge designerne ikke bare er idealister med sans for miljøvennlige løsninger går frem av en rekke super yacht-konstruksjoner av meget radikal design og mange nye ideer. Felles for dem alle er lettdrevne skrog, lav vekt takket være nye hitechmaterialer og futuristisk design. Men båtene skal også apellere til kjøpere av store og dyre luksusyachter. Kanskje også denne kjøpegruppen i fremtiden har sans for det miljøvennlige?
Bildene viser er noen utvalgte båter fra emoceans portfolio.