Monte Carlos minstemann
Beneteau har lansert Monte Carlo 27, og som sine forgjengere går også denne på luft.
Den første båten i Norge blir å se på båtmesse i Sandvika allerede neste uke. Den franske produsenten har lagt vekt på at Beneteau Monte Carlo 27 skal gi god plassutnyttelse om bord.
Går på luft
Skroget på Monte Carlo har Beneteaus patenterte Air-step som Båtliv tidligere har overrasket oss positivt i tester.
Hemmeligheten med airstep-skrog er to små metallrør på skutesiden med åpningen forover. Dette er luftinntaket til airstep-skroget som Beneteau har patentert. Når luften kommer under båten skal dette gi mindre vannmotstand når luften smører bunnen. Dette skal følgelig gi lavere drivstofforbruk enn tradisjonelle skrog. Allerede etter rundt åtte knop skal denne effekten være merkbar, ifølge produsenten.
Valget av motor til 27-foteren blir opp til eieren; en litt mer sprek Volvo bensinmotor på 320 hestekrefter, eller en traust Vlvo D4 dieselmotor på 260 hestekrefter.
Instrumentpanelet er klargjort for en åtte tommers plotter fra Raymarine, og som ekstrautstyr får du også baugtruster. Førerplassen er en toseter, som gir mulighet både til å stå og sitte når man kjører.
God plass
Båtliv har tidligere prøvekjørt Monte Carlo 37 og 32 og noterte oss god plassutnyttelse innvendig, takket være god volum på skroget. Ståhøyden i 32-foteren inne i salongen målte vi til 1,88 meter.
Også i 27-foteren er det tilsynelatende god plass, med stikkabin med dobbelkøye, bad med toalett og dusj. Når man kommer ned i båten kommer man rett inn i salongen som også kan gjøres om til dobbelkøye.
Monte Carlo finnes nå i tre størrelser, i 37, 32 og 27 fot. Med denne rangen går vi spennende tider i møte. På forsommeren kunne daglig leder Even Larsen i Normar Yachts fortelle til Båtliv at de tar opp konkurransen med Bavaria, noe Lars-Erik Solvang i Lunde Båt Motor ønsker velkomment.
Stor produsent
Beneteau produserer både seil- og motorbåter, og er blant de største verftene for fritidsbåter i verden. Beneteau har så mange som ti produksjonssteder rundt om i verden. Eventyret begynte i 1912 med en kombinert seil- og motorbåt for tunfiskfangst, men allrede i 1884 startet Beneteau-familien med båtbygging. Den første båten som ble bygd var en seilbåt beregnet for sardinfiske. I dag har Beneteau 2500 ansatte og verftet nærmer seg 40.000 produserte båter.
Lengde: 8,54 meter Bredde: 2,75 meter Vekt: 3300 kilo Dyptgående: 0,53 meter Basisprisen for diesel er 947.000 Basisprisen for bensin er 766.000 |