Miljøkrigeren Viksund 320
Miljøkrigeren Viksund 320
Miljøkrigeren Viksund 320
Miljøkrigeren Viksund 320
Miljøkrigeren Viksund 320
Miljøkrigeren Viksund 320
Miljøkrigeren Viksund 320
Miljøkrigeren Viksund 320
Miljøkrigeren Viksund 320
Miljøkrigeren Viksund 320
Miljøkrigeren Viksund 320

Miljøkrigeren Viksund 320

Viksund 320 ble egentlig lansert i fjor, men mange småfeil og for tung flybridge, gjorde at båten ble bygget helt om. Vi har prøvekjørt byggenummer en av den nye serien miljøkrigere.

Publisert Sist oppdatert

320 er en tvers i gjennom Viksundbåt. Tredjegenerasjon Viksund, Daniel, innrømmer gjerne at han tenker annerledes om båt og båtlivet enn sin far. Derfor ble det også pushet ekstra på fra den yngre garde når denne båten skulle utvikles for tre år siden.

For mange vil dette kunne være en perfekt inngang til båtlivet. Den er enkel å håndtere, den har greie flater å bevege seg på. Den har god plass til familien med sine to adskilte sovekabiner. I den minste sovelugaren er det en rendyrket barneseng (kortere) og en lengre smal dobbelseng noe opphøyet fra dørken. At Viksund prioriterer bokomfort merker man på baderommet. Stor plass og eget dusjrom gjør det garantert enklere å få med seg ungdommen på tur.

Oppe i hovedsalongen er det mer klassisk. Et enormt bord krever mye av plassen, men samtidig er dette et godt å naturlig sted å samle seg for inneaktiviteter på sjøen. Her kan det både bespises og gambles uten særlige problemer. På høyre siden en ordinær bysse med to bluss og en forholdsvis liten vask. Byssa er vel det som ikke helt matcher bostandarden på resten av båten.

Skal vi påpeke en mangel må jo det være at ingen andre enn skipperen kan følge med forover. Men, dette illustrerer vel noe av dilemmaet man står overfor når man skal få til så mye i en relativt sett liten båt. 

Detaljer som teller

Det vises at Viksundfanmilien har vært på sjøen en stund. Få ting når det gjelder ergonomi og kjøreglede er overlatt til tilfeldigheten. Alt oppgaver som har med selve kjøringen og gjøre, er samlet rundt gir- og gasspaken. Herfra styrer vi trimplan, thrustere, vindusviskere og all motorinformasjon er lagt hit. At brannslukkingssystemet også ligger sentralt plassert gjør at skipperen ikke trenger å lete i et mylder av knapper for å finne de mest nødvendige funksjonene. Her ligger de bokstavelige i hånden. Ute på dekk har gassen sitt eget skap, tydelig merket. Lignende skap for andre funksjoner. Viksund 320 leveres med en stor utstyrspakke som standard.

Stødig utvendig

Tre viktige parameter med en slik båt er at man klarer å få kombinert høy sikkerhet med design og funksjonalitet. Viksund 320 er først og fremst en båt som tar vare på sikkerhet og funksjonalitet. Flybridgebåter ligner på hverandre alle sammen, men det er stor forskjell på hvordan detaljnivået er.

Utvendig slipper vi unna å klatre i stige opp til flybridgen. Her er det støpt trapp. Og flybridgen er stor nok til at den faktisk blir et eget ”oppholdsrom”. Førerstolen er ikke av de beste, men ryggen kan vendes og skipperen blir en del av gjengen på takterassen. Bordet kan flyttes i alle retninger. Det er god plass på targaen, og igjen honnør fra Viksund som hadde montert selvoppblåsende redningsflåte på båtens høyeste punkt.

Dollbordene er brede med høye rekker som følger deg hele veien frem. Det er også griperekker over alt rundt på akterdekket og langs taket som støtte når du entre dollbordet. Vi likte også detaljen med at du kan legge ned fribordet mot akterdekket og badeplattformen slik at dette blir til et sete.

Verstingmotor

Vår båt hadde montert værstingmotoren fra Cummins. Med 425 hk ble den ganske leken i sjøen. Toppfarten ligger like over tredve knop. Men flybridgebåter er i utgangspunktet ikke fartsbåter, så her legger vi heller vekt på at dette er en behagelig båt rundt 23 til 24 knop. Cumminsmotoren er i ferd med å ta et godt grep om norske båtkjøpere, og Viksund forteller at nesten halvparten av deres kunder bestiller nå båter med Amerikanske Cumminsmotorer. Båten kan levers både med aksling og hekkaggregat.

Du kan lese mer om denne båten i BÅTLIV nummer 8 2008. Artikkelen kan også bestilles på nett om du ikke har bladet.

 

   

Frode@batliv.no  

Spesifikasjoner:

Lengde: 9,75 meter

Bredde: 3,45 meter

Dyptgående: 0,9 meter

Vekt: ca 5500 kg

Køyeplasser: 6 stk

Drivstofftank: 660 liter

Vanntank: 300 liter

Septiktank: 150 liter

Fartsområde: 16 -35 knop

Motorkraft: 250 - 450 HK