Glede i hele båtens lengde
BÅTER I SJØEN: Withs nye bow cruiser imponerer på vannet, mens gode gamle Dromedille som er blitt modernisert trenger enda noen forbedringer. Båtliv har prøvekjørt Withs nykommere.
Under Båter i Sjøen blir disse to nyhetene vist for publikum for første gang. Vi blir raskt korrigert når vi kaller det bowrider. Produsenten kaller nykommeren for bow cruiser. Begrunnelsen er at båten er en krysning mellom en bowrider og en daycruiser. Her skal det godt gjøres å endre det godt innarbeidede begrepet bowrider.
Den 22-fots bow cruiseren er en prototype og vil derfor få flere forandringer, og kalesjen som skal gjøre bowrideren til en daycruiser er ikke helt ferdig ennå.
Gjennomtenkt
Vi ser raskt at dette er en gjennomtenkt båt med mange løsninger vi setter pris på. Redningsstigen er lett å få tak i fra vannet om man skulle falle over bord. Det er solide trinn fra badeplattformen og opp i båten. Båten har bra med håndrekker, både foran og bak konsollen. Førerplassen er velfungerende og oversiktlig og sitteplassen på babord side er komfortabel med gode muligheter for å holde seg fast. Selv om båten med sittegruppe foran har den eget avluke for toalett, noe vi vil tro blir satt pris på av mange.
Toalett og pantry
En lett uformet benk akter gir bra med sitteplasser. Her er et lite bord som også kan gjøres større med å legge på en større bordplate. Senkes bordet har man en solseng, eller overnattingsplass om man setter opp kalesjen. Under akterbenkene er det bra med stueplass.
Mens toalettet er i konsollen på passasjersiden har førersiden fått pantry, med et enkelt kokebluss og vask. Pantryet skyves ut, og her bør man finne sin plass før man begynner å koke, ettersom pantryet sperrer av midtgangen fram til sittegruppen ved baugen.
SE FILM (Teksten fortsetter under filmen):
Liten motor
Vi tar ut begge båtene for en prøvekjøring. Frode Pedersen som kjører den nye Dromedillen mener den ikke har vondt av litt større motor enn 40-hesteren testbåten var motorisert med. Med to voksne bak konsollen var den nesten umulig å få i plan, vi måtte rett og slett sende en i baugen forå få båten til å legge seg i plan. Grunnen til dette kan være at den lille ekstra listen som var vanlig på ur-drommedillen ga bedre bæring i akterskipet. Pedersen opplevde også at propellen kunne ta luft (kavitere) under skarpe svinger, og her vil det trolig hjelpe å senke motoren noe. Men dette er en prototype og vi vil se mange forandringer i tiden framover.
Myk gange
Bow cruiseren overrasker positivt. Dette er en båt som oppleves som myk og behagelig å kjøre. Den tar oss elegant med i svingen, selv når vi ikke tilter motoren helt tilbake på det skarpeste. Båten går mykt i vannet og møter bølgene behagelig. Da vi svingte og lekte oss i våre egne hekkbølger opplevde vi at det kunne slå litt hardt ned på siden etter en bølge, men hvem kjører sånn normalt? Båten er i det hele tatt smidig og moro å kjøre. Vi var litt skeptiske da Karin Bredal Blydt-Hansen ville prøve baugsetet under testkjøringen, men der hadde hun det svært så trivelig under resten av testturen, uten noen ufrivillig dusj. Også fotografen påpekte at dette er en båt som virkelig går fint i vannet.
Båtliv kommer med mer fra prøvekjøringen i papirutgaven. I mellomtiden kan du se video og bildespesial.