Et pusterom i plastjungelen
BÅTER I SJØEN: Midt blant mer enn 400 plastbåter ligger en båt som får forbipasserende til å stoppe og puste ut.
– Åh, se på den, er den ikke vakker, utroper en forbipasserende kvinne.
– Herlig, en trebåt i mengden, sier en annen, og fortsetter vandringen blant de 450 båtene på messa.
Steinar Lund i Sandøy Båtbyggeri sitter om bord i båten og er blitt vant til komplimentene. Men mange lovord til tross, det er ikke så mange som kommer innom messa for å slå til på en 22-fots trebåt.
– Selger jeg en båt er jeg godt fornøyd, sier han til Båtliv.
– Da har jeg solgt en tredjedel av produksjonen, legger han til. Båten har en prislapp på underkant av en halv million kroner. Under motorkassa står en tresylindret 20 hestekrefters Yanmar. Båten er en kundebåt.
– Vi bygger kun på bestilling. De som kjøper Sandøy 22 er gjerne folk som vil ha en trebåt til hytta. Da har de gjerne trebåten i tillegg til en annen båt, sier Lund.
Mens vi snakker med Steinar Lund er det mange som stopper opp, nesten litt overrasket over å finne en trebåt i Sandvika i 2009.
– Det er veldig mange som stopper og er litt overrasket over å se en trebåt. Flere av dem synes båten er fristende, men de kjøper jo helst en plastbåt, sier Lund med et smil.
Han poengterer at Sandøy 22 er en usedvanlig sosial båt.
– Her er det plass til ti mennesker, og alle kan snakke med hverandre mens båten er i gang.
– Er båten virkelig CE-godkjent for ti mennesker?
– Sandøy 22 er unntatt CE-godkjenning, ettersom den er produsert siden før 1950, forklarer Lund. I stedet for CE-skiltet er det pålagt med et annet skilt som viser at den er unnlatt CE-godkjenning.
– Sandøy 22 er i prinsippet en eldgammel båt som bare er blitt endret litt på med tiden. Mye stammer nesten helt fra vikingtiden, sier Lund.
Båtliv testet i 2006 Sandøy 23 som både går fort og er i glassfiber. Se bildespesial fra testen.