EDGE 65

65 FOT OG PÅHENGER: Den 30 tonn tunge Van der Valk EDGE 65 har svenskutviklet skrog og fire V12 utenbordsmotorer på hekken.

«Påhengeryacht» med svensk skrog

Med fire Mercury V12 utenbordsmotorer og skrog fra svenske Petestep, skal nederlandske Van der Valks EDGE 65 bli en ganske ekstrem, skreddersydd yacht.

Publisert

Van der Valk er velkjente for sine yachter i aluminium. Det første eksemplaret av EDGE 65 er allerede under konstruksjon, og skrog nummer to er i produksjon. Også større modeller skal være under utvikling.

Intensjonen er at EDGE 65 skal fungere som søsterfartøy til yachten «LeVen» som Van der Valk bygde i 2019. Familien som eier yachten, har også en 34 meter lang yacht som heter «Lady Lene» og som ble levert i 2021.

INSPIRERT: Konseptet er basert på en walkaroundløsning, ikke ulikt nordiske modeller som Sargo og Targa.

Følgelig er det noen svært erfarne yachteiere som har bestilt EDGE 65 med målsetting om å skape en optimal weekendyacht som skal brukes blant annet til og fra Bahamas. Båten er utviklet av Van der Valk i samarbeid med designerne Cor D. Rover, Carla Guilhem og Studio Delta Naval Architects.

40 knop

EDGE 65 får en toppfart på 40 knop. Den har blant annet utfellbare plattformer på sidene som gir cirka 48 kvadratmeter ekstra dekksareal når de er utfelt.

PETESTEP: Skroget har et patentert design fra det svenske selskapet Petestep.

Motorene på hekken er fire V12 Verado med en samlet effekt på 2 400 hk. Det er svært uvanlig med utenbordsmotorer på en yacht i denne størrelsen og EDGE 65 er med en vekt på cirka 30 tonn den tyngste båten i denne klassen som kan drives med utenbordsmotorer.

Svensk skrogdesign

At dette er mulig, forklarer produsenten blant annet med valg av skrogdesign fra svenske Petestep.

– Å kombinere slike hastigheter på en 65-foter med superyacht-standard for komfort var en svært krevende oppgave, sier daglig leder i Petestep, Jonas Danielsson, som foretok et femtitall simuleringer av båtens egenskaper under ulike forhold.

Prosjektet resulterte i beslutningen om å legge til tre Petestep-deflektorer på skroget, plassert i en V-form for å presse vannet ned og akterover. EDGE 65 kommer til å ha mindre våt flate, mer løft og fremdrift som følge av dette. Blant annet ønsker man å oppnå en betydelig reduksjon av motstand, spray og støy.

ELEGANT: Båten skal blant annet brukes til weekendturer til Bahamas og har komfortable løsninger.
ART DECO: Interiøret er inspirert av stilepoken Art Deco fra tidlig 1900-tall.

Den første EDGE 65 blir lakkert i en Aston Martin Racing Green. Interiøret får en art déco-inspirert stil.