LIK SEG SELV: Den klassiske Tromøy 23 gjenoppstår i forbedret versjon i Mandal. Foto: Nautic Marine.

Blåser nytt liv i Tromøy-sjekta

Den har ni liv, den legendariske Tromøy-sjekta. Nå er det Nautic Marine i Mandal som blåser nytt liv i ikonet.

-Forventer vel ikke noen voldsom produksjon, men vi planlegger å få noen ut i markedet fremover, sier Bjarne Even Christensen i Nautic Marine. Han har overtatt former og rettigheter fra Sandøy Båtdekk i Tvedestrand.

- Jeg har tro på dette konseptet, en ujålete tradisjonsbåt som appellerer til det enkle båtliv, sier han til Båtmagasinet.

 Ikonet Tromøy 23

NY STYREKONSOLL: Den nye Tromøy 23 har styreposisjon både på akterdekket og inne i hytta. Den innvendige er montert på ny konsoll. Foto: Natutic Marine.

Den trofaste leser av Båtmagasinet vil huske flere reportasjer om den populære sjekta som nærmest er et ikon. Sandøy Båtdekk gjorde flere fornyelser og moderniseringer da de overtok. Noen eksemplarer ble utstyrt med en hybrid-motor. Naturic Marine gjør ytterligere forbedringer. Skroget er støpt i samme form, men bunnen er tilført 400 kilo ballast. I tillegg kan sjekta leveres med flaps med tanke på en forbedret stabilitet.

 Helstøpt bakvegg

Båten har fått ny konsoll for innvendig styreposisjon. Den gamle bakveggen er erstattet med en støpt glassfiberdør. Det er også montert en solid rekke langs akterdekket. Dekket er selvlensende med gassdempere på lukene. Fiskekummen kan utstyres med pumpe for sirkulasjon av vann for levende fisk.

 Flere motoralternativer

BAKVEGG: Den siste versjonen av Tromøy 23 har fått helstøpt bakvegg med dør og påmontert utvendig styreposisjon.

Båten vil i første rekke ha en konvensjonell Yanmar på 21 hestekrefter som standard, men kan ha motor opp til 50 hestekrefter. Etter hva Båtmagasinet forstår planlegges det også for levering av elektriske motorer, men det skal ligge litt lengre frem i tid.

Den nye Tromøy 23 skal forbi en helnorsk båt.  Det er norske leverandører til det meste om bord og den siste sammenføyningen skjer i Nautic Marines egen anlegg på Kirkeodden i Mandal.

 

Innholdsrik historie

Båtmagasinet har tidligere omtalt sjektas historie. Tromøy 23 nedstammer direkte fra ei Vikkilen-tresjekte bygget i Grimstad. På 1960-tallet fikk Arnt Mortensen på Tromøya ved Arendal bygget former av sjekta, og i 1977 gikk Finn Eriksen og Hans Johnsen i kompaniskap med Mortensen som startet Tromøy Plast og fortsatte produksjonen av Tromøy 23 frem til 1984. I perioden fra 1984 til 1988 drev Odd J. Rasmussen på Tromøya produksjonen, men fra 1988 og frem til Sandøy Båtdekk AS i Tvedestrand tok opp arven vinteren 2009, lå formene til 23-foteren i dvale. Totalt er det antakelig bygget rundt 100 Tromøy 23.

Nå er stafettpinnen overlatt til Nautic Marine i Mandal for å utforme et nytt kapittel i Tromøy 23-historien.