Boston Whaler 240 Dauntless
Lanserte to robuste lillesøstre
Boston Whaler 270 Dauntless har fått to nye småsøstre. Vi har vært om bord og sett på 240 Dauntless.
Salon Nautiqe Paris:
Vi var om bord og så på nye Boston Whaler 270 Dauntless da den hadde sin verdenslansering under båtmessa i Cannes i høst. Dette er en båt med mange gode løsninger, og som absolutt bør henvende seg til nordmenn med sommerdrømmer. Og amerikanerne på verftet i Boston må ha en forkjærlighet for Frankrike, for under båtmessa Salon Nautiqe i Paris hadde Boston Whaler lansering av ytterligere to båter, to småsøstre til 270 Dauntless. Den ene er 210 Dauntless og den andre er 240 Dauntless. Fra før av har Boston Whaler sin 170 og 180 Dauntless, så nå er de ganske så godt skodd i alle størrelser i denne serien.
MINSTE NYKOMMER: Boston Whaler 210.
Vi går om bord i 240 Dauntless, og ser raskt at her er det mye likt fra sin storesøster. Solid er det også, da hengslene til ryggstøtten akter til og med er kraftigere hos lillesøsteren. Disse solide hengslene er nok noe vi vil se i 270 Dauntless i fremtiden.
Akter er disse tre siste Dauntless-båtene ganske så like, det er foran vi ser de største forskjellene fra båt til båt, naturlig nok med tre fot forskjell mellom hver båt.
På den største båten, 270 Dauntless, er det en smart, liten solseng foran konsollen, i tillegg til to vippestoler som gir mulighet til å sitte i fartsretningen, med beina på benken, i en svært avslappende positur. Går vi ned en størrelse, til 240 Dauntless er det fortsatt disse to benkene, men solsenga foran konsollen er erstattet med en mindre benk for å sitte på.
– Er man villig til å gå enda en størrelse ned, til 210 Dauntless er vi her mer på skjærgårdsjeepstørrelsen, uten disse to benkene med vippestoler og solsenga foran konsollen, sier importør Marius Kragstad hos Kragstad AS. Boston Whaler har lagt til rette for at man kan legge på puter slik at man får solseng ved baugen, til og med med vippbar ryggstøtte som gir mulighet for å sitte behagelig i fartsvinden.
Alle de tre nye modellene har mulighet til å legge ned ryggstøtten akter, slik at man har god plass til å bevege seg ved for eksempel fiske. Og alle modellene er rigget de rigget for havfiske med bunnsolide stangholdere.
Instrumentpanelet bak konsollen virker fornuftig utstyrt, med gode muligheter for å supplere med instrumenter du har behov for. På 240 Dauntless er det plass til ni tommers kartplotter, og båten kan bestilles med Raymarine E97,9 eller Raymarine E7D (sju tommer). Vannskistang er standard, og utstyret virker svært solid når vi går gjennom båten, med skikkelige beslag og god låsemekanisme. Vi vil tro at det her er få ulyder når man kjører. 270 Dauntless har en anbefalt motorisering på mellom 225 og 300 hestekrefter, og det går på Mercury Verado.
Båtliv har fått tilgang til fabrikkens målinger som er gjort med 300 hestekrefter på hekken. På laveste turtall, som er 600 omdreininger, har den fin dorgefart på 2,2 knop. Toppfarten, med et turtall på 6370 ble målt til 46,4 knop. Forbruket er da 113 liter i timen, men reduserer du til 4500 omdreininger som gir 30,4 knop er forbruket nede i 48 liter i timen.