TEST:

MULTI: Pioner 17 Multi er en svært funksjonell transportbåt som tåler mye last og har mange bruksområder.
MULTI: Pioner 17 Multi er en svært funksjonell transportbåt som tåler mye last og har mange bruksområder.

Pioner 17 Multi: Sjøens svar på Swiss army knife

Pioner 17 Multi, har vært noen år på markedet, men har stadig fått sine forbedringer. Vi testet sjøens svar på multiverktøyet Swiss army knife gjennom en hel båtsesong.

Publisert Sist oppdatert

Den norskbygde multifunksjonsbåten Pioner 17 Multi, eller Multi III som den nå heter, har bauglem og rotasjonsstøpt «katamaranskrog», og er unik på markedet. For å finne båter med tilsvarende løsninger, er sannsynligvis de finske Faster-båtene det nærmeste man kommer. Men da snakker vi om båter i aluminium i en vesentlig høyere prisklasse. 17 Multi er en båt som breier seg ut og ser litt macho ut, men den er bare 5,18 meter lang.

MANGE GLEDER: Harpa bør ikke ligge langt ute de fine sommerdagene. I sommer var det svært gode muligheter for å ta med hjem et makrellmåltid.
MANGE GLEDER: Harpa bør ikke ligge langt ute de fine sommerdagene. I sommer var det svært gode muligheter for å ta med hjem et makrellmåltid.

God plass

Den store plassen på dekket til Multien gir mange muligheter. Er du blant dem som gjerne sover ute under åpen himmel, gir båten mulighet til å legge ut en oppblåsbar madrass og rulle ut soveposen på dekk. Modellen er godkjent for en nyttelast på 1122 kilo og opptil ti personer. Plass er det masse av. Foran konsollene var det i vår testbåt to sittekasser med puter på lokkene. Totalt gir de sitteplasser for fire-fem voksne. Men i disse koronatider har vi også tatt med stoler som vi har satt på dekket. Ekstra stas blir det å dorge tilbakelent i en komfortabel hagestol. På St. Hansaften gikk makrellharpen på rundgang, og det ble mange fiskemiddager. Båten er lett å vaske over med pøs og sjøvann.

Praktisk bauglem

Vi har brukt båten til flere overnattingsturer, med medbragte hengekøyer (se egen sak). Da kommer den senkbare lemmen i baugen til sin rett. På styrbord side ved baugen er det en manuell vinsj under en luke som brukes for å få lemmen opp og ned. I posisjon oppe kan den sikres ekstra med låsebeslag.

STRANDHUGG: Lemmen er svært praktisk når man skal bære ting inn og ut fra båten.
STRANDHUGG: Lemmen er svært praktisk når man skal bære ting inn og ut fra båten.

Når man skal i land, er det flere muligheter. Er det en sandstrand la vi lemmen helt ned. Den flyter så godt at en voksen person fint rekker å hoppe i land med et steg på lemmen. Eventuelt trenger ikke lemmen senkes helt ned, men tilpasses høyden til svaberget man skal hoppe i land på. Dette er en løsning som vi har hatt stor glede av.

Flere ganger har vi kastet dreggen i bukter for å ligge på svai og senket bauglemmen. Med to skrog ligger båten svært stabilt. Og med bauglemmen nede er det enkelt å komme seg opp i båten igjen etter en svømmetur. Innfelt i bauglemmen er det trinn som gjør det lett å få tak og trekke seg opp.

BADEBRYGGE: Med bauglemmen nede er det enkelt å komme seg ut i vannet.
BADEBRYGGE: Med bauglemmen nede er det enkelt å komme seg ut i vannet.

Lagringsplass

Grei komfort var også ivaretatt. Vi hadde båt med putesett, og disse kunne fint ligge ute hele tiden. Hvis det regnet, noe det gjorde mye sommeren 2020, var det bare å tørke av dem på overflaten. Med de to sittekassene er det bra med stueplass. Hver av kassene har god plass innvendig. Samtidig er det låsbare stuerom på begge sider i forskipet. Og det er grei plass under akterbenken, samt et låsbart rom i konsollen på passasjersiden. I tillegg kan man om ønskelig bestille båt med enda to setebokser. Båten vi hadde til langtidstest var også utstyrt med targabøyle som vi benyttet da ungene prøvde rumperister etter båten.

Perfekt til dykking

FULLT UTSTYRT: Det er mye vekt når dykkere beveger seg rundt i båten, og den ligger da overraskende stødig.
FULLT UTSTYRT: Det er mye vekt når dykkere beveger seg rundt i båten, og den ligger da overraskende stødig.
UT PÅ LEMMEN: Den flytende lemmen sank perfekt da dykkerne skulle ut i vannet.
UT PÅ LEMMEN: Den flytende lemmen sank perfekt da dykkerne skulle ut i vannet.

Bauglemmen og stabiliteten gjør båten ideell til dykking. Først prøvde vi den til fridykking, noe som ikke var den store forskjellen fra ungenes bading. Fordelen er at det da er lett å hente annet utstyr mens vi dykker, som eksempelvis fangstnett, kamera eller harpun. Hva da med dykking med fullt utstyr? Undertegnede hadde ikke prøvd flaskedykking på over 20 år. Dette ønsket jeg å teste og inviterte dykkere fra Holmestrand Dykkerklubb til å prøve båten til formålet. Fire dykkere med fullt utstyr blir tungt. Det blir fort om lag 140 kilo totalvekt per person. Selv med alle dykkerne ut mot den ene siden var båten svært stabil. Tre dykkere valgte å gå ut via bauglemmen, mens den siste slapp seg bakover over rekka. Under hele den strabasiøse prosessen mens fire dykkere tok på seg utstyr, gjorde seg klare til dykk og en etter en kom seg ut i vannet, var båten nesten ikke i bevegelse. Det var lekende lett å komme seg ombord igjen for en fullt utstyrt dykker via bauglemmen. Bauglemmen gjør også båten godt egnet til teinefiske. Man slipper da å lempe teinene over rekka. I stedet trekkes de opp på lemmen og dras om bord.

Velg større motor

Båten vi langtidstestet hadde en 60-hester fra Mercury på hekken. Vi vil anbefale 70, eller kanskje til og med 80 hk, som er maks for denne båten. Med full båt måtte vi jobbe for å få båten i plan med 60-hesteren. Og etter hvert som den grodde gjennom sommeren, kom den knapt i plan med bare båtføreren om bord. Med 80 hestekrefter blir nok dette mye mindre problematisk, og dette er jo også en båt som er beregnet for transport og tung belastning. Med 60-hesteren som satt på vår testbåt, fikk vi en toppfart på 24 knop.

FAKTA: PIONER 17 MULTI

FAKTA: PIONER 17 MULTI

CE-kategori: C/D

Produksjonsland: Norge

Lengde i meter: 5,30

Bredde i meter: 2,15

Vekt tørr båt i kg: 466

Drivstoff i liter: Løs tank

Max antall personer: 8/10

Motoreffekt fra-til i hk: 60-80

Motor testbåt: Mercury 60 HK EFI

Toppfart i test i knop: 24

Pris fra i kroner: 106 500,-

Pris testbåt i kroner: 265 000,-

Sjøegenskaper

Men hva med sjøegenskapene? 17 Multi har et katamaranskrog, er bred i forhold til lengden og har følgelig svært god stabilitet og kan føre mye last. Ulempen med dette er at den er bred og butt i forskipet. Følgelig går den relativt hardt i sjøen og tar også en del vann over dekk og blir fort ganske våt i bølgene når det blåser. Bak konsollene sitter man ganske beskyttet, men på setene foran er man mer eksponert for vær og vind.

Konklusjon

Båtpakken vi hadde med 60 hestekrefter koster rett i overkant av 260 000 kroner. Går man opp til en 80-hester havner prisen i overkant av 300 000 kroner, avhengig av utstyrsnivået du velger. Båten er svært funksjonell og anvendelig til en rekke formål, men den er også et kompromiss – ikke minst i forhold til sjøegenskaper. Allerede da båten ble løftet opp for transport fra havnen i Holmestrand savnet vi alle mulighetene vi hele sommeren hadde disponibelt. Som åpen båt er Pioner 17 Multi båtenes svar på en feit Swiss army knife.

POPULÆRT: For minste, men også for store, var det fint å ligge på lemmen og følge med da båten gikk i sakte fart.
POPULÆRT: For minste, men også for store, var det fint å ligge på lemmen og følge med da båten gikk i sakte fart.
Powered by Labrador CMS