Båter i sjøen 2014
Kongen av messa
Drømmer er gratis. Derfor bør du se messas største båt; Fleming 58.
VÅT DRØM: Neppe for hvermansens lommebok, denne usedvanlige flotte 58-foteren. Alle foto: Linn Krogh Hansen.
Båter i sjøen, Aker brygge.
Den lukseriøse 58-foteren har kun vært i Norge i fire dager. Den er nummer to i Skandinavia, og er den første som stilles ut i Europa av de seks som er produsert.
Amerikanske Fleming Yachts produsers på Taiwan, og innholder det meste man kan drømme om av luksus pluss litt til.
– Denne båten er bygget etter beste kvalitet, og er perfekt for de skandinaviske farvannene. Den er kraftig, tung og er utstyrt med doble glass i vinduene, og varmebasert varmesystem, for å nevne noe, sier Peter Johansson i Fleming Yachts.
Om bord i 58-foteren finner du på første plan en stor salong med egen byssekrok, med innredning som minner mer om en liten leilighet enn en båt. Herfra fører en leider ned til de tre soverommene, med tilhørende bad. Styre, og navigasjonplassen er plassert i et eget rom forut.
Fra styreplassen har du oversikt over alle funksjoner og rom ombord. En stor skjerm viser status på alt fra åpne dører og luker til luftinntak, og nivå på de forskjellige komponentene. Bus-systemets sensorer indikerer hvis noe ikke er klart eller må justeres før avgang.
– Alle punkter må være grønne før man kan starte, forteller Johansson og peker på sjekklisten på skjermen.
Fleming 58 har naturligvis en imponerende flybrigde, med plass til jolle, sittesofa og styreplass.
Messebåten er byggenummer 6, men iløpet av høsten kommer også nummer 7 til Norge. Kunden, som er om bord i messebåten, har besøkt verftet mange ganger. Han har brukt lang tid på å bestemme seg.
– Valget av Fleming 58 er på bakgrunn av en totalvurdering, hvor det tekniske har spilt stor rolle, forteller han til Båtliv. Tilgangen til maskinrommet er viktig ifølge kunden, som peker på gjennomtenkte flere detaljer i det store maskinrommet. Her er ingen ting overlatt til tilfeldighetene.
Kunden, som ønsker å være anonym, trekker også frem måten Fleming Yachts bygger båtene på.
– Interiøret bygges inni i båten, der de skal være, istedet for å bygges utenfor båten og så settes inn etterpå.
Han vektlegger også at badeplattformen er en del av båten, og ikke en løs komponent som er satt på i forlengelsen av den. Båten har dermed like lang vannlinje som totallengde, med akterdelen av motorrommet plassert under badeplattformen.
Båtliv kommer tilbake med mer om Fleming 58 etter prøvekjøring.
Se flere bilder ved å klikke på linken til billedspesialen under dette bildet.
ØVERST: Importør i Skandinavia, Peter Johansson på fordekket.