Kartla norsk båtpark
Jeanneau reiste kysten rundt og kartla den norske båtparken før de satset stort på Merry Fisher-serien i Norge.
Salon Nautiqe, Paris
Etter stengetid i Jeanneau-loungen på båtutstillingen i Paris forteller salgs- og markedssjef i Jeanneau, Martin Schemkes, om hvordan den franske båtgiganten jobber med produktutvikling og markedsføring.
– Jeg reiste for noen år siden personlig langs kysten av Norge og besøkte båthavnene. Der så jeg at det lå veldig mange båter til bruk for fiske. Mange små båter med vindskjerm av typen Rana. Da forsto jeg at det var et stort potensial i Norge for salg av styrhusbåter med utenbordsmotor, forteller Schemkes.
I dag klarer ikke de norske forhandlerne å levere nok båter. Av en samlet årsproduksjon på drøyt 1500 båter, går 250 båter til Norge. Knut Haneborg i Fritids-Senteret, som forhandler båtene på Østlandet, legger inn en bestilling på 100 båter fra Jeanneau-verftet til neste år.
Les også: Vil selge 250 båter neste år
Smart Marine forhandler Jeanneau-båtene på Vestlandet. De på solgte i fjor båter for over 33 millioner kroner, og kunne notere seg for halvannen million i overskudd. Storselgeren var Jeanneaus styrhusbåter med utenbordsmotor. Jarle Vikingstad i Smnart Marine sier at de har solgt 120 Jeanneau-båter i år, og han tar inn 150 for neste år.
Les også: Båtbransjens gaselle
Jeanneau er til stede i markeder over hele verden, også USA, Brasil og Asia. Hver uke samles medarbeidere i markedsavdelingene i Beneteau og Jeanneau og utveksler salgs- og markedsdata, forteller Schemkes.
Les også: Satser 740 millioner