Ungdomsbåter

FLERE UNGE: Båtbransjen merker fornyet interesse for båtlivet blant de helt unge båtbrukerne.
FLERE UNGE: Båtbransjen merker fornyet interesse for båtlivet blant de helt unge båtbrukerne.

Ferdig med GH. Hva nå?

Jolle eller vannscooter? Det valget står Sondre Kildebo i Porsgrunn overfor denne våren. Hva trigger egentlig en ungdom på 16 når neste båt skal kjøpes etter jolla med 9,9-hester? Mye tyder på at flere ungdommer lokkes til sjøen, både i jolle, på vannscooter og i eldre snekker.

Publisert

Ungdomsbåtene gjorde et stort prishopp da de lette totakterne forsvant fra markedet i 2005 og 9,9-hesterne i praksis måtte erstattes av tyngre motorer. Markedet for typiske ungdomsbåter ble mindre fordi prisen for å kjøpe en ny jolle for konfirmasjonspengene ble vesentlig høyere. Siden den gang har det vært merkbart færre ungdommer i joller å se på sjøen om sommeren. Nå merker imidlertid forhandlerne en økt interesse for joller blant ungdom, og en mulig skroting av 10-knopsgrensen for båtførere under 16 år kan øke interessen for båtliv blant ungdom igjen, mener blant andre Jon Terje Andersen i Bådsenter-gruppen.

Ny trend

- I Lillesand ser vi tydelig at det er flere barn og unge på sjøen i egen båt fra 12-15-årsalderen. Det har dukket opp ungdomsmiljøer med With-joller, GH, Wester og Muslinger, særlig unge gutter som har kjøpt det vi kan kalle retrobåter med nyere motorer, forteller Andersen.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her

Powered by Labrador CMS