Ethos E30
Italienske byggeklosser
Tenk deg én og samme båt for sommer og vinter, åpen og lukket. Italienske Ethos mener å ha funnet løsningen.
Boot Düsseldorf: Ethos er en alt mulig-båt, der du kan tilpasse båten etter dine behov. I utgangspunktet ønsket den italienske produsenten å lage en båt som lett kan tilpasses, om den skal brukes til vanlig fritidsbruk, fiske, turisme, vannsport eller dykking. Og vil du bruke båten til flere av formålene er ikke det noe problem. Nærmest som en båt bygget i Lego kan man flytte rundt på inventaret i Ethos E30. Man kan til og med ta av vegger slik det passer eieren. For en norsk båteier kan det da være aktuelt med åpen båt om sommeren og lukket om vinteren. Produsenten forsikrer oss om at båten er skrudd sammen. På CE-sertifiseringen står det B, så den skal også tåle litt sjø. Den er motorisert med en innenbordsmotor fra Hyundai på 250 hestekrefter, og skal da ha en cruisngfart på 20 knop, og en toppfart på 25 knop. Dette er en hybridbåt, og leveres derfor også med en elektrisk motor på 13 Kw som gir en cruisingfart på fire knop, mens toppfarten da er på sju knop. Produsenten oppgir at om du velger å utnytte hybrid-egenskapene så er den totale rekkevidden 7500 nautiske mil.
Se film fra Ethos E30 (teksten fortsetter under filmen):
Hold deg oppdatert på båtnyheter, følg Båtliv på Facebook
Full kontroll
Inne i styrehuset, samt ute på akterdekket, kan man flytte interiøret som du vil. Det er også jevnt med koblingspunkter for strøm, slik at det skal fungere de fleste steder der man velger å plassere interiøret. Elektronikken kan man også styre fra den trykksensitive skjermen ved førerplassen, der man har oversikt over hele båten. Her brukes det et egetutviklet program fra Ethos. De kommer også med en applikasjon for smart-telefoner og lesebrett for å ha oversikt og kontroll over båten.
Vi blir fortalt fra produsenten at man også fint kan etterbestille for eksempel pantry, kjøleskap eller hva man måtte angre på at man ikke bestilte sammen med båten.
Enkelt
Velger man å kjøpe båten som åpen, koster den fra 128.500 euro. For 20.000 euro mer følger det nødvendige med for at man får en kabinbåt. Eller man kan etterbestille kabinen for å montere selv. Produsenten opplyser at det skal være så enkelt å montere, at det klarer man alene. Ønskes hybridløsningen, med solcellepanel, har det en tilleggspris fra 20.000 euro.
Teknisk
Lengde: 9,53 m
Bredde: 2,98 m
Vekt: 4 tonn
Motor: 170-200 hk
Pris: Fra 128.500 euro