Hør, en lydløs Princess

Den finske importøren av Princess har satt en elektrisk pod fra SeaDrive på en Princess V40.

Publisert Sist oppdatert

–Verden dreier seg ikke om enten elektrisk- eller forbrenningsmotor. I SeaDrive ser vi et stort marked for elektriske poder på båter med diesel- eller bensinmotor, sier salgsdirektør Petter Antonsen i Tønsberg-bedriften til Båtmagasinet.

POD: Petter Antonsen viser fram poden fra SeaDrive, som kan settes på eksisterende båter.
POD: Petter Antonsen viser fram poden fra SeaDrive, som kan settes på eksisterende båter.

Nylig satte SeaDrive en pod på en Princess V40 i Finland. En pod er en installasjon under båten som gir bevegelse med propell. Hos SeaDrive sitter hele motoren i poden, og denne kan dreies rundt sin egen aksje under båten.

–Dermed kan vår pod også erstatte thrustere (baug- eller hekkpropell), fordi de kan vris rundt og skyve båten i alle himmelretninger, men det beste er selvsagt at du kan manøvrere båten i havn uten eksos og støy, sier Antonsen.

På Princessen i Finland har SeaDrive installert en pod som yter 7,5 kilowatt (KW), tilsvarende 12-14 hestekrefter. Den er plassert mellom hekkaggregatene. Kjøp av pod og batteripakke, samt installering, kommer opp i nærmere et par hundre tusen kroner, får Båtmagasinet opplyst.

SeaDrives første installering var på vikingskipet «Saga Farmand» (replika), og markedet er mangfoldig. Selskapet har inngått samarbeidsavtaler også med seilbåtprodusenter. Og litt stolt hvisker Antonsen oss i øret at også Navy Seals står på kundelisten for drivlinje på ubåt.

Gründer og administrerende direktør Finn Limseth forteller til Båtmagasinet at han og de øvrige eierne hittil har investert 15-20 millioner kroner i utviklingen av produktet, som omfatter poder på 7,5 KW, 15 KW og 30 KW.

Selskapet har fått på plass en lang liste av forhandlere i Europa og Midt-Østen. I Norge selges SeaDrive gjennom nettverket til Suzuki-importør Erling Sande.

Limseth sier at SeaDrive selger et par hundre poder i år, og anslår en vekst til mellom 500 og 1000 neste år.

Powered by Labrador CMS