Volvo Penta hybrid

VIND OG HYBRID: De to nye servicefartøyene til vindkraftparken i Nordsjøen kombinerer hybridteknologi og Volvo Penta IPS.

Lavere utslipp med hybrid

En ny serie hybridfartøy med 20 prosent lavere emisjonsutslipp er levert til vindkraftindustrien. Det er Volvo Penta og Danfoss Editron som i samarbeid har utviklet to av Englands første helt integrerte båter med hybriddrift for å håndtere mannskapsbytte (Crew Transfer Vessels, CTV). Fartøyene har vært i drift i et par måneder.

Et av resultatene fra klimatoppmøtet COP26 var løftet om støtte til å bygge vindkraftparker utenfor Skottland og Wales med 160 millioner Pund. Det gir et behov for en hel flåte med fartøyer som kan sørge for transport til vindkraftverkene med besetninger og materiell, ifølge en pressemelding fra Volvo Penta.

Hybridbåter

Selskapet som tar hånd om transportene (MHO-Co) forsøker å håndtere oppdraget så miljøvennlig som mulig, og et ledd i denne strategien er å sette inn de to første hybridfartøyene «MHO Asgard» og «MHO Apollo». Begge drives med kombinert teknologi fra Volvo Penta og Danfoss Editron.

Den første måneden båtene var i tjeneste, logget de over 300 motortimer. I tillegg kommer 1000 timer på jomfruferden fra verftet i Kina til Nordsjøen.

30 prosent lavere

KINA: Under jomfruturen fra Kina fikk hybridinstallasjonen hele 1000 driftstimer før båtene gikk inn i tjeneste.

Ifølge Volvo Penta har IPS-motorene og hybridinstallasjonen medført 30 prosent lavere utslipp av emisjoner sammenlignet med vanlige forbrenningsmotorer. Hybridsystemet gir en drivstoffbesparelse på drøye 20 prosent og reduserer utslippene av CO2 med 21 prosent, sammenlignet med tradisjonell IPS.

Fartøyene kan kjøre med 100 prosent eldrift i opp til åtte timer, og i kombinasjon med dieseldrift gir de en toppfart på cirka 24 knop.