Båter og utstyr

TØRKETROMMEL
TØRKETROMMEL
LUFTAVFUKTERE: Kun F-Dry er bygget for bruk i båt, men trenger 230 volts strøm.
LUFTAVFUKTERE: Kun F-Dry er bygget for bruk i båt, men trenger 230 volts strøm.
KONTROLL: Et hydrometer forteller deg hvor fuktig luften er.
KONTROLL: Et hydrometer forteller deg hvor fuktig luften er.
SKUFF: Når skuffen som samler opp fuktigheten i Maeco-avfukteren er full, stopper maskinen.
SKUFF: Når skuffen som samler opp fuktigheten i Maeco-avfukteren er full, stopper maskinen.
TØRK: Lufttørkeren tørket storseilet i høst på noen få dager.
TØRK: Lufttørkeren tørket storseilet i høst på noen få dager.

Gjør båten om til en tørketrommel

Vinter, vår, sommer eller høst; fuktighet er en av båtens verste fiender. Det kan det bli en slutt på.

Publisert Sist oppdatert

Er luftfuktigheten under 50 prosent, vil ikke metall ruste. Er fuktigheten under 65 prosent, vil muggsoppen ikke kunne leve. God lufting er en effektiv måte å tørke opp båten innvendig på, men i Norge er det svært mange dager med luftfuktighet over 65 prosent, særlig om våren og høsten. Da vil heller ikke god lufting være bra nok. En luftavfukter er løsningen, og vi har testet tre ulike typer i høst og i vinter. En billigmodell, en testvinner og en modell for fast montering.

TØRT: En lufttørker fungerer som en kondenstørketrommel.
TØRT: En lufttørker fungerer som en kondenstørketrommel.

Ødela min båt

Ulike teknologier

Det finnes hovedsakelig to forskjellige avfukterteknologier: kompressor-teknologi og tørkerotor prinsippet. Kompressorteknologi er mest brukt, men fungerer ikke tilfredsstillende i lave tempertaurer.

Det billigste modellen i testen har denne teknologien. Denne luftavfukteren blåser luften på et kjølelement, som gjør at fuktigheten i luften kondenseres, og renner ned i en beholder. Dette fungerer bra så lenge det er varmt.

Er lufttemperaturen under 15 grader, er tørkerotor-prinsippet best egnet. Det er en mer kostbar teknologi. De to andre er basert på denne teknologien.  Her passerer den fuktige luften et roterende hjul full av et materiale som heter zeolitt. Det absorberer fuktigheten i luften. Hjulet roterer, og passerer et varmeelement. Dette blåser varmluft på hjulet, som gjør at det frigjør fuktigheten. Hjulet kan nå rotere videre og samle mer fuktighet. På Meaco-modellen blir denne fuktigheten samlet opp i en beholder. På F-Tech-modellen blir den fuktige luften blåst ut av båten.

Tørr køye

Som en tørketrommel

LUFTFUKTIGHET: Jo kaldere det er, desto mindre vann klarer luften å absorbere. Er det varmt i luften, tørker båten raskere. Blir varm luft avkjølt, vil den ikke kunne holde på vannet, og det blir kondens. Er det 80 ...
LUFTFUKTIGHET: Jo kaldere det er, desto mindre vann klarer luften å absorbere. Er det varmt i luften, tørker båten raskere. Blir varm luft avkjølt, vil den ikke kunne holde på vannet, og det blir kondens. Er det 80 ...

Å ha en luftavfukter om bord  gir nye muligheter. De fleste heiser storseilet en stille, vakker høstdag for en skikkelig tørk før vinteren. Jeg tok seilene ned under dekk og satte luftavfukteren på fullt. Jeg kunne latt slangen fra avfukteren gå rett i vasken, men jeg brukte oppsamleren for å kontrollere hvor mye vann jeg fikk samlet. Avfukteren kan tørke opptil åtte liter i løpet av et døgn, men beholderen tar bare to liter. Etter en natt var den full. Ett døgn senere var den full igjen, og seilet føltes tørt. Etter tre døgn var seilet knusktørt, mens oppsamlingsbeholderen ikke var helt full.

Pluss:

• Svært god effekt

• Hyggelig pris

Minus:

LUFTAVFUKTERE: Kun F-Dry er bygget for bruk i båt, men trenger 230 volts strøm.
LUFTAVFUKTERE: Kun F-Dry er bygget for bruk i båt, men trenger 230 volts strøm.

• Billig bygd

• Liten skuff

         

Størrelse: 50x35x19 cm

Vekt: 6,4 kg

Effekt: 8 liter

Strømforbruk: 30–650 W

Temperatur: 0–37 grader

Pris: 2 590 kr

SKUFF: Når skuffen som samler opp fuktigheten i Maeco-avfukteren er full, stopper maskinen.
SKUFF: Når skuffen som samler opp fuktigheten i Maeco-avfukteren er full, stopper maskinen.

Info: meaco.no

Meaco fra England lager en avfukter som er bedre for norske forhold. Den har også vunnet en rekke tester, og virker svært så effektiv. Den virker etter tørkerotor prinsippet.

TØRK: Lufttørkeren tørket storseilet i høst på noen få dager.
TØRK: Lufttørkeren tørket storseilet i høst på noen få dager.

Under 15 grader er dette en langt mer effektiv teknologi, og den skal også fungere helt ned mot null grader, men effekten avtar når det blir så kaldt. Avfukteren fra Meaco er super i høstmånedene hvor temperaturen ligger mellom fem og ti grader og det er høy fuktighet i luften.

Den engelske avfukteren er super i bruk, men jeg liker ikke helt utformingen av enheten. Den er stor og klumpete, og er bygd av billig plast. Den er ikke så lett å stue vekk. Jeg har tatt den på land når jeg har seilt, og jeg vil nok gå i tenkeboksen før jeg drasser den med på seiltur. Skuffen som samler opp fuktigheten, er også sprukket. Når skuffen er full, stopper maskinen. Da blir den også kaldere, og vannet som stod i skuffen frøs slik at den sprakk.

Maeco har en rekke innstillinger. Du kan sette inn tre nivåer på hvor tørt du skal ha det. Du kan også stille viften. Jeg skulle gjerne heller sett at maskinen hadde en luftfuktighetsmåler innebygd med en termostat, slik at jeg kunne hatt bedre kontroll på fuktigheten. Jeg misforstod også symbolene, som ikke er helt logiske. Meaco skaper litt varme under bruk. Den gir fra seg også litt lukt og støy.

Wilfa DH-10: Billig og grei

Pluss:

• Solid bygd

MEACO DD8I
MEACO DD8I

• For fastmontering

Minus:

• Høy pris

• Ingen vannskuff

         

Størrelse: 37x26x24 cm

Vekt: 8,8 kg

WILFA DH-10
WILFA DH-10

Effekt: 7,1 liter

Strømforbruk: 320 W    

Temperatur: -10-35 grader

Pris: 10 392 kr

Info: www.f-tech.no

F-Tech er et norsk firma som har spesialisert seg på avfuktningsutstyr. Deres produkter blir produsert i Tyskland, og F-Tech har sammen med produsenten utviklet en kompakt avfukter for båt. Teknologien er tilsvarende som Meaco, men denne har ingen oppsamlingsskuff for fuktigheten. Fuktig luft må blåses ut av båten via en slange. På strømkabelen er det satt et hydrometer som stilles inn på den fuktigheten som ønskes om bord. Det gjør at man får et svært nøyaktig kontroll på klimaet under dekk, men det er ikke lett å se hvor mye fuktighet som blir fanget opp.  Det har derfor vært umulig for oss å sammenligne effektiviteten på dette produktet med de andre modellene. Vi satte boksen inn i en sjøbod og lot slangen med den fuktige luften blåse ut. Da den ble satt i gang, var luftfuktigheten over 90 prosent. I løpet av to uker var den sunket til under 60 prosent. I produktspesifikasjonen skal denne klare å samle opp syv liter i døgnet, en liter mindre enn Meaco, men F-Tech er langt mer kompakt, og bruker også mindre strøm.

F-DRY MARINE
F-DRY MARINE

F-Tech skal være utviklet for å kunne monteres sammen med båtens varmeapparat. Den vil da kunne blåse tørr luft rundt i båten gjennom samme kanalsystem som varmeapparatet, mens den fuktige luften blåses ut for eksempel gjennom hekken. En slik montering høres ypperlig ut. En utfordring er å få systemet til  å fungere under gange. Den krever 230 volt, men det vil la seg løse med en kraftig inverter.

SKADELIG MUGGSOPP

FUKT: Uten skikkelig tørk blir det lakkskader og fukt i treverket. Det liker muggsoppem.

Høy fuktighet om bord er ikke bare til skade for båten. Det kan også være helsefarlig. Noen reagerer allergisk på soppen, noe som kan føre til åndedrettsproblemer. Det finnes en rekke typer muggsopp, og ikke alle er like farlige. Typisk båtlukt er gjerne fra sopp, og den kommer fra fuktighet under dekk. En vask vil hjelpe, men uten også en real tørk, vil muggsoppen komme tilbake.

Muggsoppen vokser gjerne der det er en kuldebro i båten. Et sted hvor kulden slår inn i båten. Her blir det temperaturforskjell, noe som skaper kondens. Et sted hvor muggsoppen trives er bak båtens innerkledning. Det vil kreve heftig renovering. Kledningen må fjernes, og underlaget skrapes. Området må så desinfiseres med Klorin før området slipes, males og får ny innerkledning.

OGSÅ FOR KJELLER OG GARASJE

EDDERKOPP

En bil ruster raskere i en varm garasje enn å stå ute. Det er fordi luftfuktigheten er høyere inne i garasjen.

De store leverandørene av luftavfuktere mener at deres produkter er løsningen på svært mange problemer i hus og hjem. Det hevdes at det er bedre å installere enn luftavfukter i kjelleren, enn å drenere rundt huset eller lage flere luftehull. Det er den kalde kjellerveggen som skaper kondens, og som så gir fuktighet som er problemet, ikke at muren trekker vann. Lufting er bare bortkastet oppvarming. Har du edderkopper i kjelleren, er det for høy luftfuktighet.

Dannelse av muggsopp gir liv til borrebiller, som igjen edderkoppene lever av, skriver F-Tech på sin nettside.

MINITØRKER UTEN SÆRLIG EFFEKT

MEACO MINI

Maeco er spesialist på luftavfuktere, og i høst lanserte de en minitørker til under 300 kroner. Meaco Mini-D fungerer som «Tørrbollen», som kan brukes mange ganger. Kassetten er full av krystaller som absorberer fuktighet fra luften for å opprettholde et tørt miljø for lagring. Når krystallene er oppbrukt, vil krystallene i det forseglete indikatorvinduet bli rosa.

For å regenerere krystallene, plugger du Meaco Mini-D til strømnettet ved hjelp av kabelen som følger med og la den stå i 10 timer. Mini-D avgir da fuktigheten. Etter denne tiden vil du kunne gjenbruke Meaco Mini-D. Meaco Mini-D er den enkleste, tryggeste og reneste måte å kontrollere overflødig fuktighet.

Etter å ha blitt imponert over hva storebroren klarte å utrette, ble jeg skuffet over denne lille tassen. Jeg har hatt den i min lille bil i vinter, men det er nok et altfor stort volum. Selv etter flere uker, så var det ikke antydning til at enheten hadde klart å samle inn noe fukt. Den kan kanskje gjøre nytten inne i et skap, men jeg mener at nytten er begrenset i en båt.