
Båter og utstyr
Gjør båten om til en tørketrommel
Vinter, vår, sommer eller høst; fuktighet er en av båtens verste fiender. Det kan det bli en slutt på.
Er luftfuktigheten under 50 prosent, vil ikke metall ruste. Er fuktigheten under 65 prosent, vil muggsoppen ikke kunne leve. God lufting er en effektiv måte å tørke opp båten innvendig på, men i Norge er det svært mange dager med luftfuktighet over 65 prosent, særlig om våren og høsten. Da vil heller ikke god lufting være bra nok. En luftavfukter er løsningen, og vi har testet tre ulike typer i høst og i vinter. En billigmodell, en testvinner og en modell for fast montering.

Ødela min båt
Ulike teknologier
Det finnes hovedsakelig to forskjellige avfukterteknologier: kompressor-teknologi og tørkerotor prinsippet. Kompressorteknologi er mest brukt, men fungerer ikke tilfredsstillende i lave tempertaurer.
Det billigste modellen i testen har denne teknologien. Denne luftavfukteren blåser luften på et kjølelement, som gjør at fuktigheten i luften kondenseres, og renner ned i en beholder. Dette fungerer bra så lenge det er varmt.
Er lufttemperaturen under 15 grader, er tørkerotor-prinsippet best egnet. Det er en mer kostbar teknologi. De to andre er basert på denne teknologien. Her passerer den fuktige luften et roterende hjul full av et materiale som heter zeolitt. Det absorberer fuktigheten i luften. Hjulet roterer, og passerer et varmeelement. Dette blåser varmluft på hjulet, som gjør at det frigjør fuktigheten. Hjulet kan nå rotere videre og samle mer fuktighet. På Meaco-modellen blir denne fuktigheten samlet opp i en beholder. På F-Tech-modellen blir den fuktige luften blåst ut av båten.
Tørr køye
Som en tørketrommel

Å ha en luftavfukter om bord gir nye muligheter. De fleste heiser storseilet en stille, vakker høstdag for en skikkelig tørk før vinteren. Jeg tok seilene ned under dekk og satte luftavfukteren på fullt. Jeg kunne latt slangen fra avfukteren gå rett i vasken, men jeg brukte oppsamleren for å kontrollere hvor mye vann jeg fikk samlet. Avfukteren kan tørke opptil åtte liter i løpet av et døgn, men beholderen tar bare to liter. Etter en natt var den full. Ett døgn senere var den full igjen, og seilet føltes tørt. Etter tre døgn var seilet knusktørt, mens oppsamlingsbeholderen ikke var helt full.
Pluss:
• Svært god effekt
• Hyggelig pris
Minus:

• Billig bygd
• Liten skuff
Størrelse: 50x35x19 cm
Vekt: 6,4 kg
Effekt: 8 liter
Strømforbruk: 30–650 W
Temperatur: 0–37 grader
Pris: 2 590 kr

Info: meaco.no
Meaco fra England lager en avfukter som er bedre for norske forhold. Den har også vunnet en rekke tester, og virker svært så effektiv. Den virker etter tørkerotor prinsippet.

Under 15 grader er dette en langt mer effektiv teknologi, og den skal også fungere helt ned mot null grader, men effekten avtar når det blir så kaldt. Avfukteren fra Meaco er super i høstmånedene hvor temperaturen ligger mellom fem og ti grader og det er høy fuktighet i luften.
Den engelske avfukteren er super i bruk, men jeg liker ikke helt utformingen av enheten. Den er stor og klumpete, og er bygd av billig plast. Den er ikke så lett å stue vekk. Jeg har tatt den på land når jeg har seilt, og jeg vil nok gå i tenkeboksen før jeg drasser den med på seiltur. Skuffen som samler opp fuktigheten, er også sprukket. Når skuffen er full, stopper maskinen. Da blir den også kaldere, og vannet som stod i skuffen frøs slik at den sprakk.
Maeco har en rekke innstillinger. Du kan sette inn tre nivåer på hvor tørt du skal ha det. Du kan også stille viften. Jeg skulle gjerne heller sett at maskinen hadde en luftfuktighetsmåler innebygd med en termostat, slik at jeg kunne hatt bedre kontroll på fuktigheten. Jeg misforstod også symbolene, som ikke er helt logiske. Meaco skaper litt varme under bruk. Den gir fra seg også litt lukt og støy.
Wilfa DH-10: Billig og grei
Pluss:
• Solid bygd

• For fastmontering
Minus:
• Høy pris
• Ingen vannskuff
Størrelse: 37x26x24 cm
Vekt: 8,8 kg

Effekt: 7,1 liter
Strømforbruk: 320 W
Temperatur: -10-35 grader
Pris: 10 392 kr
Info: www.f-tech.no
F-Tech er et norsk firma som har spesialisert seg på avfuktningsutstyr. Deres produkter blir produsert i Tyskland, og F-Tech har sammen med produsenten utviklet en kompakt avfukter for båt. Teknologien er tilsvarende som Meaco, men denne har ingen oppsamlingsskuff for fuktigheten. Fuktig luft må blåses ut av båten via en slange. På strømkabelen er det satt et hydrometer som stilles inn på den fuktigheten som ønskes om bord. Det gjør at man får et svært nøyaktig kontroll på klimaet under dekk, men det er ikke lett å se hvor mye fuktighet som blir fanget opp. Det har derfor vært umulig for oss å sammenligne effektiviteten på dette produktet med de andre modellene. Vi satte boksen inn i en sjøbod og lot slangen med den fuktige luften blåse ut. Da den ble satt i gang, var luftfuktigheten over 90 prosent. I løpet av to uker var den sunket til under 60 prosent. I produktspesifikasjonen skal denne klare å samle opp syv liter i døgnet, en liter mindre enn Meaco, men F-Tech er langt mer kompakt, og bruker også mindre strøm.

F-Tech skal være utviklet for å kunne monteres sammen med båtens varmeapparat. Den vil da kunne blåse tørr luft rundt i båten gjennom samme kanalsystem som varmeapparatet, mens den fuktige luften blåses ut for eksempel gjennom hekken. En slik montering høres ypperlig ut. En utfordring er å få systemet til å fungere under gange. Den krever 230 volt, men det vil la seg løse med en kraftig inverter.