Praktisk Båtliv: Turboservice

Mindre røyk og mer futt med overhalt turbo

Det er ikke trivelig å sende en stinkende røyksky over havnen hver gang motoren startes. Bruk vinteren til en turbosjau slipper du sure båtnaboer og reduserer samtidig forbruket.

I turboladeren setter eksosen fart på et turbinhjul. Via en aksling driver turbinen så et kompressorhjul, som igjen komprimerer luften og blåser den inn i motorens forbrenningskammer. Når luften komprimeres får motoren både mer luft og mer brensel. På denne måten øker turboladeren motoreffekten med opptil 30 prosent.

Turbinhjulet og kompressorhjulet arbeider under meget høye omdreiningstall. Aksel-lagrene er av et spesialherdet hvitmetall som motstår slitasjen, varmen og de ekstreme turtallene, men etter hvert blir delene slitt. Når turboladeren har vært i drift flere sesonger bør den derfor få en service eller byttes mot en nyoverhalt enhet, helst før lagrene slites så mye at hjulene går skjevt og tar borti huset.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

49,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

495,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER