Praktisk Båtliv

GJENBRUK: Det gamle kryssholtet av aluminium hadde gjennomgående 10 mm bolter. Boltene var eiret solid fast. Etter oppvarmning med varmepistol løsnet boltene slik at kryssholtet kunne forsynes med nye bolter og brukes om igjen.
GJENBRUK: Det gamle kryssholtet av aluminium hadde gjennomgående 10 mm bolter. Boltene var eiret solid fast. Etter oppvarmning med varmepistol løsnet boltene slik at kryssholtet kunne forsynes med nye bolter og brukes om igjen.
Kryssholtet er røsket rett ut av dekket. Motholdet var kun to små skiver mot det seks millimeter tykke enkeltlaminatet. Kryssholtene bør absolutt festes bedre enn dette.
Kryssholtet er røsket rett ut av dekket. Motholdet var kun to små skiver mot det seks millimeter tykke enkeltlaminatet. Kryssholtene bør absolutt festes bedre enn dette.
Motholdsskivene hadde en diameter på 25 millimeter. I kombinasjon med det tynne laminatet var dette for spinkelt til å tåle de kraftige rykkene i stormen.
Motholdsskivene hadde en diameter på 25 millimeter. I kombinasjon med det tynne laminatet var dette for spinkelt til å tåle de kraftige rykkene i stormen.
En fire millimeter rustfri stålplatebit er tilpasset formen på det laminatet båtbyggeren fjernet for å kunne montere den innvendige garneringen pent.
En fire millimeter rustfri stålplatebit er tilpasset formen på det laminatet båtbyggeren fjernet for å kunne montere den innvendige garneringen pent.
For å få best mulig feste må all gammel gelcoat fjernes. Bruk slipemaskin med 80-papir og puss ned til glassfiberoverflaten.
For å få best mulig feste må all gammel gelcoat fjernes. Bruk slipemaskin med 80-papir og puss ned til glassfiberoverflaten.
Den rustfrie bakplaten rugjøres slik at epoksyen får godt feste.
Den rustfrie bakplaten rugjøres slik at epoksyen får godt feste.
Stryk epoksy på stålplaten. Legg fire biter oppklippet glassfibermatte i epoksyen. Påfør mer epoksy med pensel og trykk ut alle luftbobler.
Stryk epoksy på stålplaten. Legg fire biter oppklippet glassfibermatte i epoksyen. Påfør mer epoksy med pensel og trykk ut alle luftbobler.
Dekk til innredningen. Bakplaten med glassfiber og epoksy presses opp nedenfra etter at laminatet er fuktet med epoksy. Kil fast reparasjonsbiten med lister e.l.
Dekk til innredningen. Bakplaten med glassfiber og epoksy presses opp nedenfra etter at laminatet er fuktet med epoksy. Kil fast reparasjonsbiten med lister e.l.
Maskér reparasjonsområdet med maskeringstape og påfør epoksy pluss glassfibermatter i tre lag. Mett reparasjonen med epoksy og trykk ut luftbobler.
Maskér reparasjonsområdet med maskeringstape og påfør epoksy pluss glassfibermatter i tre lag. Mett reparasjonen med epoksy og trykk ut luftbobler.
Reparasjonen skal herde ett døgn før sliping og sparkling. Ikke fjern maskeringstapen før ferdig utherding.
Reparasjonen skal herde ett døgn før sliping og sparkling. Ikke fjern maskeringstapen før ferdig utherding.
Om temperaturen er under ti grader er det en god ide å varme opp arbeidsområdet for best mulig utherding. Beskytt reparasjonen mot fukt og kulde under herding.
Om temperaturen er under ti grader er det en god ide å varme opp arbeidsområdet for best mulig utherding. Beskytt reparasjonen mot fukt og kulde under herding.
Slip så jevnt som mulig med 80-papir. Da kan det være mulig å unngå senere finsparkling. Deltasliperen kommer godt til i hjørnene og langs listen.
Slip så jevnt som mulig med 80-papir. Da kan det være mulig å unngå senere finsparkling. Deltasliperen kommer godt til i hjørnene og langs listen.
Den originale gelcoatfargen kan være vrien å treffe. Her fikk vi en god match med fargekode NE1000.
Den originale gelcoatfargen kan være vrien å treffe. Her fikk vi en god match med fargekode NE1000.
Gelcoatsparkel påføres med sparkelskje over hele reparasjonen. Deretter males reparasjonen med samme gråtone som resten av dekket. Bruk topcoat- eller alkydmaling.
Gelcoatsparkel påføres med sparkelskje over hele reparasjonen. Deretter males reparasjonen med samme gråtone som resten av dekket. Bruk topcoat- eller alkydmaling.
Det er en god idé å markere platehullene med er tynt bor nedenfra. Lyset i hullene sees tydelig gjennom laminatet.
Det er en god idé å markere platehullene med er tynt bor nedenfra. Lyset i hullene sees tydelig gjennom laminatet.
Bor hull til den første bolten og sett kryssholtet på dekket. Marker neste bolt og fjern kryssholtet slik at boret lettere kan styres ned gjennom hullet i den innstøpte bakplaten.
Bor hull til den første bolten og sett kryssholtet på dekket. Marker neste bolt og fjern kryssholtet slik at boret lettere kan styres ned gjennom hullet i den innstøpte bakplaten.
Forsegl begge boltene ved hodene med marin fugemasse, ikke bruk silikon. Dytt også litt fugemasse ned i borehullene. Plassér boltene i hullene og spenn skiver og muttere godt fast med pipenøkkel fra i
Forsegl begge boltene ved hodene med marin fugemasse, ikke bruk silikon. Dytt også litt fugemasse ned i borehullene. Plassér boltene i hullene og spenn skiver og muttere godt fast med pipenøkkel fra i
Laminér både oppe på dekket og under den rustfrie bakplaten. Klipp opp glassfibermattene etter mønster av bakplaten, men legg på et par centimeter ekstra til alle kanter for å sikre god overlapping.
Laminér både oppe på dekket og under den rustfrie bakplaten. Klipp opp glassfibermattene etter mønster av bakplaten, men legg på et par centimeter ekstra til alle kanter for å sikre god overlapping.
Reparasjonen bør testes. Start motoren og sett fast akter og forut. La båten pendle frem og tilbake slik det oppstår egensvingninger. Kontroller alle kryssholtene. Hold spesielt øye med eventuelle kra
Reparasjonen bør testes. Start motoren og sett fast akter og forut. La båten pendle frem og tilbake slik det oppstår egensvingninger. Kontroller alle kryssholtene. Hold spesielt øye med eventuelle kra

Slik monterer du kryssholtet skikkelig

Etter en vinter med harde stormer har mange båter fått tøff medfart. Er festene for fortøyningstauene ennå kapable eller er det på tide med utbedringer?

Publisert Sist oppdatert

På vår båt var kryssholtet av eloksert aluminium festet med gjennomgående bolter i glassfiberdekket, men selv med polyestertau og fortøyningsfjærer av gummi var vinterens uvær en hard påkjenning. I en storm falt «bølgetogene» sammen med båtens egen, naturlige rullefrekvens. Dette satte i praksis rykkdemperne ut av spill.

Den seks tonn tunge båten kunne bevege seg vel halvannen meter, slakken skulle kompensere for tidevannet. Men tanken var ikke at båten skulle bevege seg så voldsomt at kryssholtene ble røsket løs! Landfestet av galvanisert stål tålte påkjenningen, det var det svakeste leddet i kjeden sviktet. Altså kryssholtet.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER