GJENBRUK: Det gamle kryssholtet av aluminium hadde gjennomgående 10 mm bolter. Boltene var eiret solid fast. Etter oppvarmning med varmepistol løsnet boltene slik at kryssholtet kunne forsynes med nye bolter og brukes om igjen.Torsten Rasmussen
Kryssholtet er røsket rett ut av dekket. Motholdet var kun to små skiver mot det seks millimeter tykke enkeltlaminatet. Kryssholtene bør absolutt festes bedre enn dette.Torsten Rasmussen
Motholdsskivene hadde en diameter på 25 millimeter. I kombinasjon med det tynne laminatet var dette for spinkelt til å tåle de kraftige rykkene i stormen. Torsten Rasmussen
En fire millimeter rustfri stålplatebit er tilpasset formen på det laminatet båtbyggeren fjernet for å kunne montere den innvendige garneringen pent. Torsten Rasmussen
For å få best mulig feste må all gammel gelcoat fjernes. Bruk slipemaskin med 80-papir og puss ned til glassfiberoverflaten.Torsten Rasmussen
Den rustfrie bakplaten rugjøres slik at epoksyen får godt feste.Torsten Rasmussen
Stryk epoksy på stålplaten. Legg fire biter oppklippet glassfibermatte i epoksyen. Påfør mer epoksy med pensel og trykk ut alle luftbobler.Torsten Rasmussen
Dekk til innredningen. Bakplaten med glassfiber og epoksy presses opp nedenfra etter at laminatet er fuktet med epoksy. Kil fast reparasjonsbiten med lister e.l.Torsten Rasmussen
Maskér reparasjonsområdet med maskeringstape og påfør epoksy pluss glassfibermatter i tre lag. Mett reparasjonen med epoksy og trykk ut luftbobler.Torsten Rasmussen
Reparasjonen skal herde ett døgn før sliping og sparkling. Ikke fjern maskeringstapen før ferdig utherding.Torsten Rasmussen
Om temperaturen er under ti grader er det en god ide å varme opp arbeidsområdet for best mulig utherding. Beskytt reparasjonen mot fukt og kulde under herding.Torsten Rasmussen
Slip så jevnt som mulig med 80-papir. Da kan det være mulig å unngå senere finsparkling. Deltasliperen kommer godt til i hjørnene og langs listen.Torsten Rasmussen
Den originale gelcoatfargen kan være vrien å treffe. Her fikk vi en god match med fargekode NE1000.Torsten Rasmussen
Gelcoatsparkel påføres med sparkelskje over hele reparasjonen. Deretter males reparasjonen med samme gråtone som resten av dekket. Bruk topcoat- eller alkydmaling.Torsten Rasmussen
Det er en god idé å markere platehullene med er tynt bor nedenfra. Lyset i hullene sees tydelig gjennom laminatet.Torsten Rasmussen
Bor hull til den første bolten og sett kryssholtet på dekket. Marker neste bolt og fjern kryssholtet slik at boret lettere kan styres ned gjennom hullet i den innstøpte bakplaten.Torsten Rasmussen
Forsegl begge boltene ved hodene med marin fugemasse, ikke bruk silikon. Dytt også litt fugemasse ned i borehullene. Plassér boltene i hullene og spenn skiver og muttere godt fast med pipenøkkel fra iTorsten Rasmussen
Laminér både oppe på dekket og under den rustfrie bakplaten. Klipp opp glassfibermattene etter mønster av bakplaten, men legg på et par centimeter ekstra til alle kanter for å sikre god overlapping.Torsten Rasmussen
Reparasjonen bør testes. Start motoren og sett fast akter og forut. La båten pendle frem og tilbake slik det oppstår egensvingninger. Kontroller alle kryssholtene. Hold spesielt øye med eventuelle kraTorsten Rasmussen
Slik monterer du kryssholtet skikkelig
Etter en vinter med harde stormer har mange båter fått tøff medfart. Er festene for fortøyningstauene ennå kapable eller er det på tide med utbedringer?
Torsten Rasmussen. Oversatt og tilrettelagt av JanHanchen-Michelsen