OVER OG UT: Hun kan smile over ni gode år som havnevert i Stavern gjestehavn, Inger Kristine Grønvold, men nå er hun likevel lei seg over oppsigelsen. Larvik Havn vil drive selv. Her er den populære havneverten sammen med en av de mange assistentene, Martine Raugland. FOTO: AMUND RICH. LØKEN.

Populære Inger Kristine mister jobben i Stavern gjestehavn

Den alltid blide og serviceinnstilte Inger Kristine Grønvold har drevet den populære gjestehavnen i Stavern de siste ni årene. Men så er det plutselig stopp. Larvik Havn - med sitt havnestyre - har valgt å overta driften i egen regi.

Losen-bygget skal selges på det åpne markedet, men Larvik Havn beholder bryggeanleggene og tar ansvaret for drift av gjestehavna i Stavern.

POPULÆR: Stavern gjestehavn er godt besøkt hele sesongen - og en trygg nødhavn når det blåser som verst over Rakke.

Men den alltid positive verten sier også til Østlands-Posten at hun er helt sikker på at Larvik Havn vil gjøre en god jobb og ønsker dem lykke til.

Etter sesongen vil Larvik Havn evaluere og ta en beslutning om anlegget skal driftes videre med egne ressurser, eller om vi skal lyse driften ut på anbud, sier havnedirektør Jan Fredrik Jonas.

Trist og lei seg

Til Båtmagasinet legger ikke Inger Kristine skul på at hun både er trist og lei seg over vedtaket i Larvik Havn, men hun trøster seg med massiv støtte fra båtfolk, og hun er inspirert til å jobbe for et reengasjement i gjestehavnen når den tiden kommer.

-Jeg kjenner jo nesten hver eneste båtgjest. Vi er som en stor familie. Det vi har fått til i havna gjennom de ni siste årene, har vi fått til takket være gode båtgjester. Jeg kunne jo ikke så mye om dette for ni år siden, men med god støtte fra båtfolket har jeg lært masse. Jeg vet jo hva som skal til for å skape trivsel i havna. Det handler om mer enn å kreve inn havneleie, sier hun.

«Store sko å fylle»

Inger Kristine Grønvold skal fortsatt være i miljøet. Hun skal drive restauranten Smak av Stavern - og bistå Larvik Havn som konsulent i oppstartsfasen.

– Vi understreker at bakgrunnen for at vi gjør det slik er at driften i tilfelle må bli underlagt en åpen konkurranse. Dette har absolutt ingen ting å gjøre med at vi er misfornøyde med driften til nå. Tvert imot har havna blitt drevet på en utmerket måte, og vi får nå store sko å fylle, sier havnedirektøren til lokalavisen.