FURUHOLMEN

OPPMERKSOMHET: Trebåten Tia Maria stikker seg ut.
SKIPPER: Geir Aune har fikset på båten i 28 år.
BESØK: Carola Häggkvist.
NOSTALGISK: Båten har hatt mange somre.
ORIGINALT: Båten er helt ivaretatt utvendig.
HOLDER STILEN: Toalettet som kostet månedslønner er byttet ut med denne i samme stil.
AKTERSALONG: Med mulighet for friluft.
RETRO: Den gode 60-tallsstilen er ivaretatt.
VHF: Sailor, og den virker fortsatt.
MODERNISERT: Byggematerialene er gjenbruk fra båten.
IVARETATT: Autopiloten virker fortsatt like bra.
SALONG: Eieren har ivaretatt mest mulig.

God, gammel årgang

Gamle trebåter kan være fjordens smykker, og Tia Maria er helt spesiell. Bli med om bord i en uvanlig velholdt Furuholmen.

Publisert Sist oppdatert

Tia Maria er en vakker salongkrysser på hele ti tonn. Den 48 fot lange båten ble bygget i 1952, og er en videreutvikling av båtene som ingeniør Richard G. Furuholmen designet fra tidlig på 1920-tallet, altså for nesten hundre år siden. Denne serien inkluderer for øvrig også kongesjaluppen «Stjernen» fra 1935 som ble bygget for kongeskipet KS «Norge».

For de båthistorisk interesserte er Tia Maria også den første båten som Richard G. Furuholmen konstruerte sammen med Otto L. Scheen, som også deltok som ingeniør. Originaltegningene ligger fortsatt i båten. Etter at de kom i gang med byggeprosjektet i 1952 inngikk de et offisielt kompaniskap i 1956 med fokus på mer kommersielle fartøy.

Se video fra prøveturen

ORIGINALT: Båten er helt ivaretatt utvendig.

Moderne toalett

Båten ble bestilt av skipsreder Einar Stange fra Oslo. Båtens byggeprosess ble fulgt med stor interesse av lokalpressen. Noe av det som fikk oppmerksomhet var toalettet, og det er kanskje ikke så rart, da det den gang kostet 1200 kroner. Dette var luksus, og med dagens prisindeks tilsvarer prisen på toalettet 82.000 kroner. Båten fikk navnet «Tiron». Ifølge båtens eier var den den gang utstyrt med en 110-hesters Grey Marine bensinmotor. Med årene har den fått en sekssylindret Ford diesel som yter 120 hestekrefter og går som ei klokke.

Geir Aune har hatt båten i 28 år, og han forteller at hun ved flere anledninger har gjennomgått omfattende utbedringer i forbindelse med vinteropplag. Men den har også tålt mange vintre i havn, der hun trives godt. Og da gjerne som havnens midtpunkt, både vinter og sommer. Ikke sjelden spør folk om å få komme om bord, og en av dem som gjorde det var den svenske sangerinnen Carola i anledning av en konsert i Tønsberg.

HOLDER STILEN: Toalettet som kostet månedslønner er byttet ut med denne i samme stil.

Vel ivaretatt

Båtliv har vært med på en tur fra Sandefjord til Tønsberg. Motoren går som en drøm og det ble en nydelig etappe med en snart seksti år gammel skjønnhet. Vi aner noen nostalgiske blikk når vi nærmer oss brygga i Tønsberg. Til rors sitter Geir Aune, som har tatt godt vare på båtens historikk og utstyr.

– Dette er den gamle styremaskinen, og den er fra omtrentlig 1960, sier Aune og viser hvor moderne den kunne være den gang. Med ledning kunne man styre båten fra dekk. Og dette utstyret fungerer fortsatt. På styrbord side ved førerplassen er en gammel VHF, en Sailor.

SALONG: Eieren har ivaretatt mest mulig.

– Den har vi ikke hatt hjerte til å ta ut, så den er blitt reparert og er i orden, sier Aune, og justerer litt på den gamle autopiloten og damper e-sigarett, mens vi kjører inn mot Tønsberg.

– Vi har brukt 27 år og bygd den opp planke for planke, pusset den opp og gjort absolutt alt. Den største utfordringen har vært å få båten helt fri for råte. Det er mye man ikke kunne se, og mye som kom fram etter hvert som vi jobbet oss innover. På grunn av økonomien må man ta det litt etter litt, sier Aune.

Gjenbruk

Under oppussingen tok Geir Aune kontakt med Otto L. Scheen som var med og konstruerte båten. Aune lurte på om han ikke kunne beregne og lage et nytt skriv tilpasset dagens motorinstallasjoner.

– Jeg ønsket den største motoren, uten at vi måtte heve dørken, sier Aune. Resultatet ble motoren som brummer under oss på denne turen. Og papirene, de har Aune selvfølgelig tatt godt vare på, og de ligger også i båten.

Utvendig er båten helt original.

IVARETATT: Autopiloten virker fortsatt like bra.

– Men innvendig har det skjedd en viss modernisering, sier Aune. Likevel, overraskende mye er fortsatt originalt og ivaretatt. Selv de originale stolene står fortsatt i båten. Det mye omtalte toalettet er byttet ut, men her har Aune valgt et tidsriktig toalett. Det meste av det mekaniske er som det var i 1960, men i ettertid er det blitt lagt inn dusj, vaskemaskin, en mikrobølgeovn og kokeapparater. Aune forteller at da de slo fra hverandre gamle benker var de nøye med å beholde gamle materialer. Ingen ting skulle kastes uten at de var sikre på at det fortsatt kunne brukes. Hele byssa er laget med disse gamle materialene.

NOSTALGISK: Båten har hatt mange somre.
OPPMERKSOMHET: Trebåten Tia Maria stikker seg ut.