Frykter at miljøbåten vil synke
«Earthrace» som besøkte Arendal sommeren 2008, synker etter sammenstøt med japansk hvalskute. Se film fra sammenstøt og aksjon i forkant.
Earthrace var miljøbåten som skulle redde jorda. Den seilte jorda rundt med raspolje på tanken, og var blant annet innom Arendal i anledning av Offshore 1-arrangementet. Båten utmerket seg med spesialbygget skrog som penetrerer bølgene på en effektiv måte.
Båten ble omdøpt til «Ady GIL» etter at den ble donert til miljøorganisasjonen Sea Shepard som protesterer mot hvalfangst.
Filmet sammenstøtet
Ifølge australske Heraldsun insisterer mannaskapet på miljøbåten at den japanske hvalskuta plutselig startet motorene og traff Ady Gil, og at den da skal ha prøvd å komme seg unna. Ingen av de seks om bord skal være skadet. I kolisjonen tok hvalfangstskuta med seg deler av skroget til miljøbåten.
– Vi har alt på film og kobler nå inn myndighetene, sier Jeff Hansen i Sea Shepard til Herald Sun.
De siste dagene har det vært flere bilder i mediene av hvalfangstmostanderne som kjører rundt hvalskutene. Tidligere i dag skal anti-hvalfangerne ha hastet harskt smør på de japanske hvalskutene for å gjøre dekkene uegnet til å jobbe på.
Skal tåle mye vann
Under besøket i Arendal var Båtliv om bord i den gang «Earthrace».
– Vi kan ha syv meter med vann over oss, og dermed gå tvers gjenom bølgene istedet for over. Dette på grunn av den strømlinjede fasongen som ungene synes likner på en edderkopp,sa Pete Bethune som da var skipper om bord.
Se film av sammenstøtet:
Se film av aksjonen i forkant av sammenstøtet:
Hva mener du? Hvem har skylden? Kommenter sammenstøtet nedenfor:
Ady Gil Lengde: 24m (78ft) Bredde: 6.80 (23ft) Dypgående: 1.3m (4ft) Rekkevidde: 3000nm (6000km) Max hastighet: 45 knop Drivstoff: B100 Biodiesel (100%) Tank: 10,000 liter Vekt: 10 tonn Konstruksjon: Carbon , Kevlar komposit Motor: 2 x 540 hk Cummins Mercruiser |