UHELL: Det er fort gjort å gå på grunn, og skjulte skjær er nettopp det norske båtførere er mest bekymret for.

Dette bekymrer båtførerne

Hva er det egentlig som skaper uro på det som skulle vært en trivelig båttur? Promille, høy fart og skumle skjær peker seg ut.

Informasjonen kommer frem i en undersøkelse Ipsos nylig har gjort for Gjensidige. Og tallene samsvarer med at nettopp promille, høy fart og grunnstøtinger står for mange av de mer alvorlige ulykkene.

I undersøkelsen ble over 1000 personer over 18 år som eier eller disponerer båt spurt om hva som bekymrer mest på sjøen. Dette var svarene de ga:

1. Å kjøre på skjær – 30 prosent
2. Promillekjøring – 26 prosent
3. Høy fart hos andre båtførere – 22 prosent
4. Ikke se/kjøre på folk som bader – 17 prosent
5. Farlige situasjoner p.g.a. vannscootere – 14 prosent
6. Ikke oppdage andre kajakker/kanoer o.l. – 13 prosent

Kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige.

Allerede før sommeren har startet for fullt, er det registrert mange alvorlig båtskader, også personskader. Kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige krysser fingrene for at årets båtsesong, kan ble en sommer vi kan se tilbake på med glede, også når det gjelder skadetall.

Farten øker

– Vi ser helt klare tendenser til at motorstørrelse og fart har økt betydelig de siste årene. Samtidig har det blitt rekordmange nye båteiere på sjøen i de siste årene. Av disse er det mange uerfarne båteiere med lite kunnskap om det å føre båt, samtidig som salget av vannscootere har gått til himmels. Når disse sammen med mindre hurtiggående båter har høy fart nærme land, har dette med økt støy - blitt et problem for mange.
Han tror en del båtførere ikke er klar over at de kan være en plage for andre.

Enkle og effektive råd

– Bruk redningsvest, det gjelder for alle om bord. Styr unna alkohol og avpass farten etter forholdene. Spesielt gjelder dette når det skumrer, blir mørkt eller i fremmed farvann. Følger «kapteinen» disse enkle rådene, blir det sikrere og ikke minst, mye hyggeligere for alle som oppholder seg på sjøen, avslutter Arne Voll.