Axopar
Finsk lettvekter utfordrer premium-markedet
Finske Axopar satser på premium-markedet, men vil med lav vekt og innovative løsninger konkurrere med rimeligere modeller som Jeanneau og Beneteau.
Vi snakker med en spent Jan-Erik Viitala som forteller at allerede denne uken skal de prøvekjøre første eksemplar. Axopar lanseres på de store båtmessene etter nyåret, og de slår likeså godt til med fire forskjellige modeller. Modellene kommer som åpen, med T-top, med styrehus og med aft cabin (akterkabin).
– Versjonen med akterkabin rekker vi dessverre ikke å få ferdig før seinere, men vi får ferdig tre nye båter ganske snart, sier Viitala til Båtliv. Styrehusbåtene får overnattingsplass for to eller fire personer, avhengig om man velger akterkabin eller ikke. Akterkabinen blir under solsenga, mens de to andre køyeplassene er benkene i styrehuset som kan felles ned.
Satser premium
Viitala forteller at Axopar tar seg som mål å etablere seg som innen premiumsegmentet, men med priser som kan konkurrere med rimeligere modeller som Beneteau og Jeanneau.
– Vi ønsker å satse på det skandinaviske markedet, men også internasjonalt. I skandinavisk sammenheng er det ikke så mange som satser internasjonalt, bortsett fra Windy som er en helt annen prisgruppe. Vårt fokus er pris, pris og pris, og det må til for det internasjonale markedet. Lav pris får vi ved å designe en lett båt. Da klare den seg med mindre motor, vi kan bruke mindre materialer, og forbruket blir lavare, sier Viltala.
Han har som flere designere og produsenter Båtliv har snakket med den siste tiden stor tro på utenbords. For eksempel er det amerikanske markedet på vei opp, og har den siste tiden hatt en oppgang på 12 prosent. Men det er båter med utenbordsmotorer som opplever veksten.
– Vi har ikke helt bestemt oss for motorleverandør ennå, men vi er i samtale med Brunswick (Mercrury), sier Viitala.
– Men det er ikke bare pris selvfølgelig. Vi prøver å skille oss ut med en god del innovative løsninger. For eksempel får den brede skyvedører og stor takluke som skal gjøre den til en fin sommerbåt. Salongen blir ikke inne i styrehuset. Vi ønsker det sosiale på akterdekket, sier Viitala.
Instrumentpanel med iPad
Instrumentpanelet kommer med stort fokus på iPad. Her er det ferdig tilpasset slik at iPadden skyves ned, der den da kobles til båtens elektronikk. Viitala ser for seg at foruten navigasjonsprogrammer kan den brukes til autopilot og motorinformasjon, og selvfølgelig å styre stereoanlegget. En iPad er en langt billigere løsning enn en kartplotter.
– Men dette er en løsning jeg vil anbefale for de som kjenner farvannet fra før. Skal båten brukes i mer ukjente farvann vil jeg anbefale kartplotter, noe det også er plass til. Og det er en selvfølge at man fortsatt alltid tar med papirkart, sier den erfarne båtdesigneren.
Opptil 400 hestekrefter
Den nye modellserien blir på 28 fot og får dobbeltsteppet skrog, kombinert med en skarp v-bunn på 22 grader. Designet er basert på de unike fordelene fra RIB, med god håndterbarhet og sikkerhet. Båten skal kunne motoriseres med opptil 400 hestekrefter, og tar både dobbel og enkelinstallasjon. Viitala ser for seg at den naturlige motoriseringen vil bli 200 hestekrefter, da også med tanke på pris. Uten motor starter prisen på 46.000 euro, som med dagens kurs tilsvarer 388.000 kroner (Eurokurs på 8,435 kroner).
Vekten på den 8,6 meter lange båten, uten motor, er mellom 1790 og 1850 kilo, avhengig av modell. Viltala opplyser at forbruket blir 1,35 liter per nautisk om man holder 23 knop med 250 hestekrefter på hekken. Bensintanken er på 245 liter.
Jan-Erik Viitala er grunderen bak de finske aluminiumsbåtene XO, men har solgt seg ut for å satse på det nye merket. Med seg har han Sakari Mattila, en av hovedmennene bak Aquador og Paragon. Det var Sakari Mattila som hadde navne-ideen til den nye båten. A står for Aquador, xo for XO og par for Paragon.