GAMMEL: Denne Bosch-dynamoen gjorde nok en god jobb i en Saab-bil for 20 år siden, men er ikke ideell i Saab-båt.
GAMMELT: Dårlige koblinger og ettermontert laderelé. Som vi ser er kobberet bra på B+ -kabelen.
MODERNE: Slik ser en moderne eurokobling ut. De to store spadene er strømuttaket (B+), den lille spaden til høyre er koblingen til ladelampen (D+).
NYTTIG UTSTYR FOR SKIPSELEKTRIKEREN: Prøvelampe, multimeter, kabelskotang, kakelskopresse, kabelsko, gassbrenner, loddetinn, strips og selvvulkaniserende tape.
BILLIG OG BRA: Voltmetere fra Biltemas marinserie er koblet direkte til batteriene via 2x1,5 mm2 kabel - med hengesikringer på batteriets plusspol. Brytere på dashbordet gjør at voltmetrene ikke står på hele tiden. Disse billige instrumentene har ...

Få mer futt i blybanken

El-systemene på gamle motorer kan for en rimelig penge oppgraderes med nye kabler, skikkelige koblinger, og ikke minst: moderne dynamoer. Men den som ønsker mer egenprodusert strøm i båten bør være oppmerksom på enkelte fallgruver.

Publisert Sist oppdatert

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

99,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER