Tracking og oppdateringerRIB-tur fra Horten til Chicago
RIB-tur Horten til Chicago. Nyhetsoppdateringer og tracking.Oppdatert tirsdag kl 17:20: Venter på nye plottere etter tøff start.
Far og sønn Andreas (55) og Alexander (29) Øverland vil hedre sin slektning Magnus Andersen som hadde en transatlantisk ekspedisjon med kopi av Gokstadskipet i 1893. Ekspedisjonen kaller de «Expedition Modern Norsemen». I vikingenes ånd ønsker de å gjøre turen med åpen båt. Valget falt da på den 8,5 meter lange RIB-en til Andreas Øverland. Som vikingskipet er også den åpen. De har en 8,5 meter lang Valiant RIB med 2x 250 Yamaha. For å klare de lengste etappene har båten fått bensintakker på totalt 1200 liter som gir en margin på 40 prosent på den lengste etappen. Pongtongene som har sju luftkammere er blitt forsterket og har tre lag.
Her kan du følge trackingen og vi vil jevnlig oppdatere hvordan det går under ekspedisjonen fra Horten til Chicago som er beregnet å ta to måneder.
Tirsdag ettermiddag, 7.juli
Venter fortsatt på ny løsning med plottere. Men det går raskere å bytte til nye enn å reparere de gamle. Problemet er ferietid.
Oppdatering 17:20, fra Alexander Øverland via SMS:
Etter det Båtliv erfarer er det da snakk om Simrad kartplottere. God service!
Tirsdag morgen 7. juli
Det viser seg at hovedplotteren har samme strømkrets som plotter nummer to. Etter hvert viser deg seg at hovedkortene til begge plotterne fra Raymarine har røket.
– Vi har ikke tid til reparasjon. Vi jobber nå med å bytte plotterne fort som mulig, sier Andreas Øverland til Båtliv.
På grunn av at de nå ligger stille er det derfor ikke noen bevegelse i trackeren. Båtliv varsler når de er i gang.
Hovedkortet til begge plotterne antas å være ødelagt.
Mandag 6. juli kl 21:35:
Rakkebåane viser seg fra sin mer utfordrende side og gir en forsmak på turen.
– Det er mye sjø, og vi får prøvd båten. Da vi passerte lasteskip så vi bare en tredjedel av skipet, sier Andreas Øverland til Båtliv.
Dessverre sviktet noe av elektronikken. Begge plotterne fra Raymarine slår seg av i den kraftige sjøen som har gitt mye sjøsprøyt over båten. Det blir papirkart resten av turen inn mot Langesund. Ankomst til Langesund 23:00. Videre til Porsgrunn med ankomst kl 23:34 ifølge Båtlivs tracker.
Mandag 6. juli kl 19:37
Runder Færder, stiv kuling og mye sjø.
Mandag 6. juli kl 18:00
Start fra Horten havn. Turen skulle egentlig startet lørdag, men ble utsatt til mandag kveld. Klokken fem kom båten som er en Valiant 850 RIB til gjestehavna i Horten.
– Det har vært veldig hektisk med de siste forberedelsene, medgir Alexander Øverland. Det har vært flere kritiske røster etter at det er blitt kjent at far og sønn skal krysse Atlanteren med en RIB på 8,5 meter.
– Ingen ting hadde blitt oppdaget i verden hvis folk hørte på alle de som mener man ikke burde gjøre det, sier Andreas Øverland. Far og sønn håper at turen deres kan være med på å øke horisonten for båtfolk generelt, at det finnes flere flotte turmuligheter.
Tiden før start
– Vikingene reiste ikke i en moderne og innelukket seilbåt med lugarer, toaletter og varmtvannsberedere. De reiste i en åpen båt eksponert for vær og vind, men samtidig med noen av de mest moderne sjøbåtene verden den gang hadde sett, sier Andreas Øverland. Han påpeker at en RIB byr på mye av det samme.
– Det er null komfort og ingen fasiliteter. Samtidig er det en ekstremt sjøsterk båt, fortsetter han. RIB-en er naturlig nok langt mer moderne enn vikingskipene, utstyrt med to motorer og mye elektronikk, som blant annet gjør navigasjonen mye enklere. Derfor har de også kalt turen for «Expedition Modern Norsemen». Bakgrunnen er at da Magnus Andersen ankom New York med vikingskipet i 1893 ble det publisert avisoverskrifter som «the Norsemen is back».
Se videointervju med Anderas og Alexander Øverland fra mai
Båtlivs tracking av Andreas og Alexander Øverlands tur fra Horten til Chicago;
(trykk på "<<" ved siden av MAP for å lukke meldingsvinduet og få større kart)