Hwila 25 Electric

ELEKTRISK: En helt elektrisk versjon av svenske Hwila 25 lanseres i disse dager.
ELEKTRISK: En helt elektrisk versjon av svenske Hwila 25 lanseres i disse dager.

Svensk «sjalupp» blir hel-elektrisk

Det har tatt tid, men nå er den elektriske versjonen av den vakre, svenske «sjaluppen» Hwila 25 premiereklar.

Publisert

Båtmagasinet testet Hwila 25 med innvendig montert, bensindreven utenbordsmotor for et par år siden. Også den gang var vi imponert over kvaliteten på båten, og merket oss at det lettdrevne skroget var designet for elektrisk fremdrift eller små forbrenningsmotorer. Allerede den gang var en eldrevet versjon under planlegging, men skulle ta ytterligere et par år før båten ble en realitet.

SLANK: Hwila 25 er en langsmal båt med et energieffektivt skrog.
SLANK: Hwila 25 er en langsmal båt med et energieffektivt skrog.

– Markedet for eldrevne båter vokser raskt og vi tror at en premiumbåt i det langsomtgående segmentet kan lokke flere til det fossilfrie båtlivet, både i Sverige og utenlands, ifølge daglig leder Viktor Norstedt i Hwila.

Rekkevidde

Med sitt energieffektive skrog er Hwila et godt utgangspunkt for elektrisk drift, og båten klarer seg med en relativt liten batteripakke som skal kunne fullades i løpet av ni timer gjennom et vanlig strømuttak. Batteripakken er på 28,8 kWh og rekkevidden er oppgitt til mellom 35 og 120 nautiske mil, avhengig av fart. Toppfarten skal være 8 knop, og kreftene overføres til vannet via en 8 kW pod. I Sverige vil prisen ligge rundt 1,3 millioner kroner for den 7,45 meter lange båten.

TRADISJONELL: Selv om Hwila 25 drives med pod, betjenes den med spaker og ratt.
TRADISJONELL: Selv om Hwila 25 drives med pod, betjenes den med spaker og ratt.

I motsetning til eksempelvis Strana, som manøvreres med en joystick, har Hwila beholdt tradisjonelle manøverhendler og et stort ratt.

Serieproduksjonen av Hwila 25 Electric starter i år, og i likhet med den bensindrevne søstermodellen vil også den elektriske versjonen bli bygd på Gotland i Sverige.