Ekstrem underholdning på vannet
Glem alt du har opplevd på Tivoli, Liseberg og Tusenfryd til sammen. Når Andre Aaby fyrer opp Evinrudemaskinene sine, er det med stor overbevisning om at alle som har sagt ja til en prøvetur i den 27 fot lange RIB-en, kommer til å skrike seg hese. Velkommen til ekstrem underholdning på vannet.
Vi har vært med på mange båtturer i vårt liv, men ingen som de to prøveturene i Revenger RIB-ene til Andre Aaby. En hvit for ”søndagsturer” i 80 knop, og en svart beregnet for de mer ekstremt krevende øvelsene til sjøs.
Holder vi oss til ”turbåten” satte den nettopp Europarekord på 0-50 knop på 4,96 sekunder. Andre Aaby har to ganger 330 hk tilgjengelig, og akselerasjonen i denne forholdsvis lette båten er det mest uvirkelige vi har vært med på i sjøen. Her sparker det så forjæ......at alt som ikke sitter fast det raser på sjøen. I et gløtt av uoppmerksomhet, blåste solbrillene våre på havet uten at vi hadde en sjanse til å ta dem igjen der de raste langs dørken og over hekken. Aaby forteller at under optimale forhold har han hatt båten oppe i 83,1 knop. Under vår prøvekjøring lot vi målingene stoppe på 70. Da hadde vi rett og slett fått nok.
En båt for viderekomne
Dette er så definitivt en båt for viderekomne. Den er kilen og nervøs, men utrolig morsom å kjøre hvis du ikke overprøver de fysiske lovene. Når den nærmer seg 60 knop kommer ”shinewalken” (båten går fra side til side). Da er det bare å dra av gass til du har stabilisert, og så gi på alt du har. Skroget på Revengeren er et rendyrket fartsskrog med to stepp og dyp v-bunn helt til akterspeilet.
Problemet til slike båter, med så mye motorkraft, er at de rett og slett ikke får nok vann rundt propellene til å gi full effekt fra null til toppfart. Med så mye kraft, er det akselerasjonen som gir den ville opplevelsen. Her tar det bare sekunder før du er oppe i 50 knop. Vel og merke hvis båten kjøres av en skipper som kjenner båten, og som tør å la den steile litt i starten.
”Black bullet”
Den sorte 36-foteren har vannjet, og kan gi opp mot sju G hvis man kaster båten inn i sving fra 45 knop (maksfart). Vi prøvde det og mistet grepet med en hånd slik at luftseilasen ble heller pinlig for co-piloten i setet foran. Han fikk en kollega oppå seg, og undertegnede var to fingre fra å havne i sjøen.
Båten er beregnet for ekstrembruk, og både forsvaret og politiet vil kunne være potensielle kunder på en slikbåt. Ikke nok med det at den svinger rundt sin egen akse i 45 knop, den stopper tilsvarede på bare to båtlengder fra full speed. Selvfølgelig ikke en båt for hvermansen, men for Christian Zaborowski, tidligere offshore-1 pilot, og Andre Aaby, handler dette om proffesjonalisering. Aaby har også eventselskapet RIBExtreme, og mener slike båter er viktige å ha i stallen. Ikke minst for å trene opp sine egne ferdigheter som båtfører, mener Aaby.
Aaby får båtene levert som ribbede skrog med pontongene montert. Innredning, seter, motor og alt utstyr ellers, spesialbygges av Chhristian Zaborowski i Vollen.