Praktisk: Styring og drev
Når sjekket du denne sist?
Har du hekkaggregat (drev) og ser oljefilm på vannet bak båten? Det første man tenker på er lekkasje i simringer, sylindere og slanger. Men det kan også være en adapterbrikke som sitter i drevskjoldet.
Du kan like gjerne erkjenne det først som sist: I en båt er det utallige komponenter som utsettes for slitasje, ikke minst korrosjon. Mange av disse komponentene blir sjelden eller aldri sjekket. Et typisk eksempel er skroggjennomføringer. En grei leveregel er å ikke skru på noe som virker. Men, det er likevel smart å ligge litt i forkant med vedlikeholdet av de mest vitale delene om bord: Det vil si alt som sørger for at vann ikke kommer inn i båten, at båten har fremdrift og styring. Har båten din et Volvo Penta-drev bør du derfor forsikre deg om at adapteret til styreslangene blir sjekket ved neste service dersom det ikke allerede er gjort.
Lekkasje
På forsommeren fikk vi lekkasje og mistet plutselig styringen. Årsaken var at det var tæret hull i en metallbrikke som styreslangene går inn på i skjoldet på drevet. Denne bør sjekkes når båten er på service, og ifølge Volvo Penta-mekaniker Sigbjørn Paulsen i Arendal har det vært en rekke tilfeller med dette problemet i sommer.
Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis
Bestill her