Yamarin DC 80:

BARSKE LINJER: Yamarin 80DC er svært moderne i formen, men supplerer - etter vår mening - litt diskret retro-krydder.

Smarte løsninger på Yamarins nye åttemeter

Yamarin 80DC serverer løsninger som gjør båten til mer enn nok en standard daycruiser. Den finske nyheten har to rause lugarer og forsenket sidegang til fordekket, som på en walkaround-båt.

Publisert Sist oppdatert

Yamarin hevder selv at den duggferske modellen er en «verdensbåt» som skal fungere like godt i Norden som på Middelhavet eller i Australia, og på «ekstra-ekstra»-utstyrslisten står for eksempel aircondition. Dette er dog ikke med i ulike utstyrspakkene Yamarin allerede har satt sammen for salg i Norge, og som dytter prisen på en fullt utstyrt versjon til opp mot to millioner kroner om det også skal legges inn en del supplerende elektronikk.

SKJERMER: Standard er én skjerm, men den svære konsollen har plass til to.

Våger å bygge asymmetrisk

Men selv med globale aspirasjoner og italiensk designerhjelp er 80DC åpenbart en «nordisk» båt, der praktiske løsninger og bra plass under dekk teller svært mye. Et eksempel på dette er at båten kan leveres med ankervinsj både forut og akterut. Det siste er jo en nordisk særegenhet, dirigert av naturforhold og tradisjonen for å ligge med baugen mot svabergene. 

Det mest påfallende er likevel løsningen for å komme frem til fordekket. Yamarin har forlatt varianten med at midtseksjonen i vindskjermen åpnes, men dét er ikke noe helt nytt. Det fabrikken «våger» er å gjøre fordekket asymmetrisk. Sidegangen via vindskjermen på babord side er kraftig forsenket, noe som gir liten høydeforskjell fra cockpit til dekk og naturligvis langt smidigere og tryggere ferdsel. Vi skriver «våger» fordi mange designere hater asymmetriske løsninger, uansett hvor praktiske og fornuftige de måtte være. 

I tilfellet Yamarin DC 80 er den senkede gangveien svært pent integrert i formspråket og de færreste vil i grunnen få med seg båten faktisk er «halvt walkaround». 

Ved å legge adkomst til fordekket helt ut til babord side blir også nedgangen til lugarer og toalett bredere og mer komfortabel enn på mange andre daycruisere.

DIVAN: Under gangveien fant designerne plass til en smart divan.

Mer enn en daycruiser

Gangveiløsingen har designerteamet fått på plass uten å stjele for mye av inneplassen. I stedet er det lavere området under gangveien utnyttet til å montere en halvt liggende divan i forkabinen, komplett med leselampe og direkte utsikt gjennom skrogvinduene. En virkelig smart løsning.

SENTERLUGAR: Under dekk finner vi også en bred senterlugar.
KOMFORT: Separat toalettrom med vask og lufting.
GANGVEI; Nyheten har walkaround-inspirert sidegangvei.

I tillegg til den luftige forlugaren med to soveplasser, store skrogvinduer og den nevnte divanen, er det elektrisk toalett i eget rom under styrekonsollen, med vindu på styrbord side, og under salongdekket finner vi en bred stikkugar med to soveplasser og brede «bagasjehyller» trukket ut mot skutesiden. Fri høyde over senterlugarkøyene blir naturligvis ikke allverden, rundt 68 centimeter, men det er fullt mulig også for ikke-klaustrofobiske voksne å sove her. 

Ditto har Yamarin klart å få 150 centimeter høyde i toalettrommet. Helt akseptabelt for en daycruiser.

I cockpiten har Yamarin innredet et ryddig, funksjonelt uteområde med mange sitteplasser og en rekke fleksible løsninger takket være vippbare rygger og utfellbar solseng. Her er det også fullt utstyrt pantry, og skulle været bli som det ofte er i Norge tilbyr Yamarin en raus kalesje med dedikert garasje. Men denne er som en hel del andre nødvendigheter listet som ekstrautstyr. 

RASJONELL: Her er det både pentry og sitteplass for mange.

Moderat forbruk

Førerplassen er preget av det tette sambandet mellom Yamarin og Yamaha. Yamarin Q smartskjerm-systemer med app-løsninger for fjernovervåkning og tracking er en integrert og standardisert del av båten. Anbefalte motorstørrelser er 225 - 300 hestekrefter, og prisen med største maskin og digitalt kontrollert servostyring er 1 690 000 kroner. Motorversjonen med standard styring er en hel del rimeligere.

KALESJE: En høy kalesje med store vindusflater forlenger sesongen. Men kalesjen er ekstrautstyr.

Toppfart med 300-hesteren er oppgitt til 43 knop. Da ryker det over hundre liter i timen, eller 2,5 liter par nautisk mil. I optimal, planende økonomifart med 3500 omdreininger på klokken gjør båten 22,6 knop og bruker 1,56 liter per nautisk mil. Prisen for å gasse litt på er likevel ikke så høy, legg til 500 omdreininger og farten øker til 27,5 knop med marginalt høyere forbruk, 1,65 liter per nautisk mil.

Moderne linjer med et snev av retro

Uten å ha fysisk inspisert eller for den del testet båten på vannet er det klart at Yamarins nye DC 80 er svært ulik den velkjente og ganske populære, men etterhvert aldrende forgjengeren med samme navn. Borte er de lange, sveipende kurvene, nå har et moderne, nesten industrielt formspråk som er tettere i slekt med fabrikkens toppmodell 88 DC overtatt. 

Om designet er vellykket er opp til hver enkelt å avgjøre, Men de muskuløse linjene har et lett retro-preg med ganske høyt fribord og rett baug, og dette syntes i alle fall vi kler båten. Yamarin-fans som foretrekker et mer klassisk daycruiser-design kan fortsatt kjøpe den mer klassisk utformede 79-modellen.

GODT INTEGRERT: Den originale gangveien på babord side er synlig, men ikke dominerende.

Priser og tekniske data:

• Pris med Yamaha F300XSB2 (toppmotorisering): 1 690 000 kr
• Utstyrspakker: Kr 85 000 - kr 155 000
• Antall sitteplasser: 10
• Vekt: 2200 kg
• Totallengde: 8,3 m
• Bredde: 2,6 m
• Anbefalte motorer: 225 – 300 hk
• CE-klasse: C