VINGER! Slike origami-løsninger får stadig flere kontinentale båter, så også Nero 777 Evolution.

Ny, tysk båtbygger velger norske motorer

Den norske elmotor-leverandøren Evoy er del av et samarbeidsprosjekt om å utvikle en daycruiser med toppfart på over femti knop.

Publisert Sist oppdatert

Nero 777 Evolution heter nyskapningen, som etter planen lanseres neste år.

Bak prosjektet står den nystartede, tyske båtbyggeren Nero Yachts, mens en gruppe italienske designere har penneført nyheten. 

Båten er straks under åtte meter lang og får som topputrustning en innenbords Evoy Hurricane-motor som yter 300 kW, eller like over 400 hestekrefter. Strømmen leveres fra en 126 kWh batteripakke. 

Litt mer moderate utgaver av Nero 777 Evolution får motorer på 60 kW eller 90 kW, og to supplerende modeller med 225 kW og 250 kW er under planlegging. Den minste motorutgaven skal ha en toppfart på rundt 25 knop og batteriet har her en kapasitet på 40 kWh. 

Designerne har funnet en rekke fleksible løsninger for innredning og overbygg mens utbrettbare «vinger» gir enorm dekksplass for en båt som tross alt kun er 2,63 meter bred. Under dekk finner vi lugar med dobbelkøye og et elektrisk toalett.

PLASS UNDER DEKK: Båten markedsføres som en «weekender», og det er overnattingsplass om bord.

Bakgrunnen for utviklingen av Nero 777 Evolution er den samme som da de første, helplanende elektriske vannsportbåtene dukket opp for 10-12 år siden, uten at de den gang gjorde så stort inntrykk på det alminnelige båtmarkedet: Strenge restriksjoner for bruk av forbrenningsmotorer på mange europeiske innsjøer og vannveier.

Svensk skrog

Skroget er en Petestep-variant, basert på et patentert, svensk steglist-design som skal gi lavere forbruk, og det meste av båten er bygget av karbonfiber. Det er både lett og sterkt, men ikke akkurat billig, særlig ikke når karbonet i tillegg kombineres med store batterier. Prisene for Nero 777 Evolution vil starte på 287 500 euro eks mva for 60 kW-versjonen og ender opp på hele 412 500 euro for den kraftigste versjonen.

AVANSERT: Karbonskrog, 400 el-hester for europeiske innsjøer. Og kanskje også norske fjorder?